Autosta alkaa pikku hiljaa tulla älypuhelimen tai tietokoneen tapaan tuote, joka päivittyy ja kehittyy elinkaarensa aikana. Ford ilmoittaa nyt valinneensa sulautetuista käyttöjärjestelmistään tunnetun Wind Riverin tekniikan malliensa tulevien OTA-päivitysten perustaksi.
Wind Riverin tekniikka on nimeltään Edge Sync, joka on etäpäivitysten kehys ja ohjelmistojen elinkaarenhallinnan alusta. Sillä voidaan tehdä differentiaalisia päivityksiä auton ohjelmistoon, mikä minimoi siirrettävän koodin määrän, nopeuttaa päivitystä ja parantaa muistin käyttöä OTA-päivitysten jälkeen.
Ilmateitse tapahtuvilla OTA-päivityksillä voidaan ajoneuvoihin tehdä tietoturvallisia ja kustannustehokkaita päivityksiä, joilla voidaan tuoda autoihin uusia ominaisuuksia. Mikäli vikoja voidaan korjata softapäivityksillä, vältytään myös kalliilta takaisinkutsuilta.
Wind Riverin mukaan kyky jatkuvasti päivittää ja parantaa ajoneuvojen järjestelmiä lisää niiden turvallisuutta. Uusien ominaisuuksien tuominen autoihin parantaa myös asiakastyytyväisyyttä.
Ford ja General Motors ovat ilmoittaneet, että sen vuonna 2020 markkinoille tuomat mallit ovat OTA-päivitettäviä. Teslan omistajille uudet toiminnot ovat jo ilmestyneet esimerkiksi öiseen aikaan tapahtuvina päivityksinä, mutta nyt tästä on tulossa laajemmin käytetty tekniikka.
Toisaalta esimerkiksi USA:n kuluttajaviranomaisten mukaan vikaan menevät päivitykset voivat johtaa katastrofaalisiin seurauksiin. Kun jarruja ja muita järjestelmiä ohjataan miljoonilla koodiriveillä, virheet päivitetyssä koodissa voivat johtaa samanlaisiin ongelmiin kuin mekaaniset viat vaikkapa jarruissa.