Haaga-Heliaan on avattu Euroopan ensimmäinen tekoälyyn ja biometriikkaan keskittynyt myynnin huippulaboratorio SalesLab. Kyseessä on myynnin opiskelijoille ja myynnin kehittämistä haluaville yrityksille aivan uusi tapa tutkia ja kehittää monikanavaista myyntiä, asiakaskohtaamisia sekä vuorovaikutusta.
SalesLab avattiin virallisesti tänään Pasilassa. Vastaavanlainen tunteiden merkitykseen vuorovaikutustilanteissa erikoistunut Lab on maailman parhaimpien yliopistojen joukkoon kuuluvissa Harvardin yliopistossa ja Massachusetts Institute of Technologyssä.
SalesLabin takana on pitkä yhteinen tuotekehitys Suomessa toimivien yritysten kanssa. Mukana kehitystyössä ovat olleet muun muassa Kone, Elisa, Canon ja Salesforce. Investointi huippulaboratorioon on ollut yksi Haaga-Helian tämän vuoden suurimmista.
- Haaga-Helia on myynnin johtavana korkeakouluna Suomessa ottanut ison askeleen myynnin tulevaisuuteen perustamalla SalesLabin, jonka avulla myyjä pääsee selville siitä, mitä asiakas oikeasti ajattelee, sanoo Haaga-Helia ammattikorkeakoulun rehtori Teemu Kokko.
- SalesLab hyödyntää tekoälyä käyttäviä ohjelmistoja, jotka mittaavat henkilön tunnereaktiota ja sen voimakkuutta. Tunnereaktioita analysoimalla saamme mahdollisuuden kehittää kaikkia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi myyntipuheita ja -esityksiä sekä verkkoasiointia. SalesLab hyödyntää tekniikkaa, jonka avulla kasvojen ilmeistä, eleistä ja pään liikkeistä teemme luotettavia päätelmiä asiakkaan tunnereaktioista. Tiedon avulla myyjä pystyy kehittämään omia vuorovaikutustaitojaan ja tarjoamaan entistä paremman asiakaskokemuksen, kertoo Haaga-Helian ammattikorkeakoulun SalesLabin johtaja Heidi Kock.