Kännyköihin ladataan satoja miljoonia pelisovelluksia ja kyse on jättimäisestä bisneksestä. Bisnesmalli voi kuitenkin olla muuttumassa. Ensi viikolla Slush-tapahtuman yhteydessä Elisa ja Rovion tytäryhtiö Hatch Entertaiment demovat pilvimobiilipelaamista Elisan 5G-verkossa.
Hatchin pilvipalvelussa pelattavia pelejä esitellään 4.–5. joulukuuta Slush-tapahtumassa, jossa järjestetään myös e-urheiluturnaus. Slush-vieraat voivat pelata Hatchin osastolla erilaisia mobiilipelejä Elisan 5G-verkossa.
Pilvestä striimattava mobiilipeli on monella tapaa parempi ratkaisu kuin perinteinen pelin lataaminen laitteeseen paikallisesti. Ainakin tietoturva on merkittävästi parempi. Toisaalta jouheva pelaaminen verkossa edellyttää nykyistä nopeampia yhteyksiä, mihin 5G on oiva ratkaisu.
- Huippunopeat 5G-yhteydet tarjoavat paljon aiempaa paremmat mobiilipelaamisen mahdollisuudet ja käyttäjäkokemuksen. Olemme innoissamme yhteistyöstä Hatchin kanssa, koska sen palvelu tarjoaa kuluttajille loistavan käyttökokemuksen erittäin lyhyen viiveen ansiosta, sanoo Elisa Viihteen urheilu- ja maksu-TV-liiketoiminnasta vastaava Mika Lepistö.
Hatch on ensimmäinen sovellus, joka toistaa pelejä yhtä helposti kuin videoita tai musiikkia. Käyttäjät voivat alkaa pelata pelejä heti ilman niiden lataamista tai asentamista. Hatch-palvelussa voidaan pelata yhdessä myös yhdelle pelaajalle tarkoitettuja pelejä, koska käyttäjät voivat vaihtaa pelaajaa ja jutella pelatessaan livenä.