Linus Torvalds on esitellyt Linuxin uuden 5.0-ytimen ensimmäisen julkaisuehdokkaan eli ns. RC-version. Siirtymisessä 5-polveen ei ole mitään suurempaa dramatiikkaa, vaan kernelin kehitys jatkuu normaaliin tapaan normaalilla syklillä.
Torvaldsin mukaan puolet uudesta koodista liittyy ajureihin, viidennes arkkitehtuuripäivityksiä, kymmenesosa työkaluihin liittyviä päivityksiä ja loput 20 prosenttia dokumentaatioon, tiedostojärjestelmiin ja vastaaviin liittyviä yleisiä parannuksia.
Ja koska siirtymisellä 5.0-aikaan eli ole mitään syytä, Torvalds kehottaa koodaajia keksimään yvän syyn sille, miksi seuraava kernel on mallimerkinnältään 5.0.
Pikaviestisovellus Telegram on kasvattanut käyttäjämääränsä yli 500 miljoonaan. Sovelluksen edut ovat tietoturvayhtiö Check Pointin tutkijoiden mukaan huomanneet myös hakkerit. Sovellusta nimittäin käytetään komento- ja hallintajärjestelmänä haittaohjelmien etälevittämiseen organisaatioihin.
Autoalan tutkimusjärjestö JATO Dynamics on laatinut vankan raportin eurooppalaisen henkilöautoliikenteen päästöistä. Tulokset näyttävät kumoavan myytin Suomen saastuttavasta autokannasta. Suomi kuuluu JATOn vertailussa lähes parhaaseen A-ryhmään.
Aalto-yliopiston tutkijat ovat osoittaneet, että älypuhelimen akun elektrodit ovat uusiokäytössä lähes uutta vastaavia. Seuraavaksi tutkitaan sähköautojen akkujen osien kierrätettävyyttä. Tällä voitaisiin säästää merkittävästi kallisarvoisia raaka-aineita sekä energiaa.
Sähkömoottorin jarrutus esimerkiksi hisseissä, nostureissa tai kuljetinhihnoilla tuottaa energiaa, joka yleensä hukkaantuu lämpönä. Schneider Electric on kehittänyt taajuusmuuttajien lisälaitteen, jonka avulla jarrutusenergia voidaan kerätä talteen ja syöttää takaisin sähköverkkoon. Ratkaisu on erinomainen esimerkki kestävän kehityksen tekniikasta. Uudella ATVRegen-yksiköllä päästään parhaaseen mahdolliseen suorituskykyyn pienellä energiankulutuksella, mikä johtaa pienempiin kokonaiskustannuksiin kuin perinteiset jarruvastusjärjestelmät.
Dish on pitkään toiminut amerikkalainen satelliittioperaattori, josta tuli USA:n neljänneksi suurin mobiilioperaattori, kun se osti T-Mobilen ja Sprintin prepaid-toiminnan kaksi vuotta sitten. Nyt yhtiö on kertonut, että se siirtyy 5G-aikaan Amazonin tuella.
Itsenäisesti liikkuvan dronen tai muun robotin on havainnoitava ympäristöään ja tulkittava havaintojaan tauotta. Tämä vaatii nykyteknologioilla enemmän energiaa kuin kevyen laitteen akut voivat tarjota. Siksi VTT kumppaneineen kehittää näköaistia jäljitellen nopeaa, turvallista ja energiatehokasta konenäköjärjestelmää.
Aina ei käytössä ole oskilloskooppia, mutta silti olisi tarve tehdä mittauksia ja aaltomuotoanalyysejä. Tektronixin ratkaisu ongelmaan on TekScope-ohjelmisto, jolla analysointi onnistuu PC:llä missä tahansa. Ohjelmiston käyttöliittymä on sama kuin uusissa 4-, 5- ja 6-sarjan Tektronix-skoopeissa.
Avoin RISC-V-arkkitehtuuri on noussut uhkaamaan Arm-piirejä monissa sulautetuissa sovelluksissa. Nyt japanilainen Renesas rysäyttää kunnolla. Se aikoo kehittää RISC-V-pohjaisia piirejä autoelektroniikkaan.
Tietotekniikasta raportoiva AddictiveTips.com on kerännyt yhteen tilaston, jossa verrataan eurooppalaisten laajakaistastaan maksamaa hintaa suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin. Suomi kuuluu listan tasaiseen kärkipäähään: meillä netti on suhteellisen halpa.
Tehtaissa käytetään laajasti ilman kuljettajaa toimivia kuljetinjärjestelmiä eli vihivaunuja, mutta tehdashallin ulkopuolella niin ei vielä tehdä. Nyt tämä on muuttumassa. Saksalainen BASF kehittää vihivaunua, joka kulkisi turvallisesti SICK:n turvalaserskannerin avulla.
Suomessa operaattorit ovat tarjonneet 5G-palveluja jo kahden vuoden ajan. Moni 5G-puhelu ja datalinkki menee Huawein toimittaman tukiaseman kautta. Ruotsissa ns. midband-taajuudet saatiin jaettua operaattoreille vasta viime kuussa, mutta tulevissa verkoissa ei saa käyttää Huawein laitteita. Miten tämä on mahdollista, kun molemmissa maissa arvion pitäisi perustua samaan EU:n 5G-työkalupakkiin ja sen riskianalyyseihin?
Sähköauton akuston tilaa täytyy valvoa jatkuvasti. Jaetun akunhallintajärjestelmän voi toteuttaa Trackwisen taipuisilla IHT-piirilevyillä. Se säästää sekä järjestelmän painoa että kustannuksia.