PC-tietokone ei nyt ole kuolemassa pois, mutta myynti hiipuu tasaisesti. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä laskua tuli Gartnerin mukaan 4,6 prosenttia. Chromebookin myynti kasvoi sen sijaan yli 10 prosentin vauhtia.
Tutkimuslaitoksen mukaan tammi-maaliskuussa myytiin 58,5 miljoonaa PC-tietokonetta. Kolme suurta eli Lenovo, HP ja Dell pitivät jo hallussaan 61,5 prosenttia markkinoista ja ne kaikki onnistuivat nostamaan myyntiään vuodentakaisesta.
Lenovo myi alkuvuoden aikana 13,2 miljoonaa PC:tä, mikä tarkoitt 22,5 prosentin markkinaosuutta. HP tuli heti perässä 12,8 miljoonalla oneella ja 21,9 prosentin markkinaosuudella. Dell myi karvan alle 10 miljoonaa konetta, millä irtosi 17,6 prosentin markkinaosuus.
Muilla oli nihkeämpää. Apple säilytti neljännen tilansa Macbookeillaan, joita meni kaupaksi lähes neljä miljoonaa kappaletta. Markkinaosuus nousi hieman 6,8prosenttiin. Asuksen myynnistä lähti 7,3 prosenttia ja volyymi putosi 3,6 miljoonaan. Acerilla myytyjen laitteiden määrä putosi 3,3 miljoonaan ja markkinaosuus 5,7 prosenttiin.
Gartnerin mukaan myynnin hiipumista selittää osin pula komponenteista. Intelillä oli vaikeuksia toimittaa suorittimia, joten moni valmistaja kääntyi AMD:n puoleen. Prosessoripula vaikutti erityisesti pienempiin valmistajiin.