Elektroniikan tukkukauppiaiden tuore tilasto vahvistaa sen kehityksen, joka näkyy myös operaattorien ja jälleenmyyjien luvuissa. Suomalaiset ostavat edelleen paljon älypuhelimia, mutta taskuun päätyy aiempaa halvempia malleja.
Järjestön tammi-maaliskuun tilaston mukaan älypuhelimia ostettiin 3,7 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna, mutta keskihinta laski 5,6 prosenttia. Näin myynnin arvo kääntyi alkuvuonna 2,1 prosentin laskuun.
Elektroniikan ostaminen ei toisaalta vähene ollenkaan. Viihde-elektroniikan, kodin tietotekniikan, mobiilituotteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden kysyntä kasvoi tammi-, helmi- ja maaliskuussa 5,2 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2018. Älykelloja myytiin peräti 92,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Televisioissa UltraHD- eli 4K-resoluutio kasvattaa edelleen suosiotaan. Tammi-maaliskuussa 4K-televisioiden myynti kasvoi 10,1 prosenttia. Järjestön mukaan televisiosta katsotaan yhä useammin suoratoistopalveluiden ohjelmia, jotka näkyvät parhaimmillaan 4k-tarkkuudella. Kun kuvanlaatu kehittyy ja tarkkuus kasvaa, sisältöä halutaan katsoa yhä isommalta ruudulta. Niinpä 55- ja 65-tuumaisten mallien myynti edustaa 62 prosenttia koko tv-kaupasta. - Alkuvuonna ostetuista televisioista 83,2 prosenttia on 4k uhd -malleja, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Samalla kun televisioiden kuvanlaatu kehittyy ja ruutukoot kasvavat, äänenlaadultakin odotetaan enemmän. Hyvän äänentoiston tavoittelua ovat edistäneet myös suositut musiikkiohjelmat, kuten ”Vain elämää” ja ”Voice of Finland”. Niinpä soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti nousi 31,7 prosenttia ja muiden kaiuttimien 62,2 prosenttia.