Robottiauton tiellä on vielä paljon esteitä regulaatiossakin, mutta tekniikan puolella edistystä tapahtuu koko ajan. Nyt sveitsiläinen paikannusmoduuleja kehittävä u-blox on julkistanut moduulin, joka eri tekniikoita yhdistämällä pitää robottiauton turvallisesti kaistaviivojen sisäpuolella.
Uusi moduuli pohjaa u-bloxin F9-arkkitehtuuriin. ZED-F9K-moduulin sisään on rakennettu liikeanturit, joten usean satelliittisignaalin lisäksi moduuli tietää tarkasti liikkeensä koko ajan. Tuloksena on paikannus desimetritarkkuudella eli muutaman kymmenen sentin tarkkuudella.
Moduulissa u-blox on onnistunut yhdistämään uusimman polven GNSS-vastaanotintekniikan, signaalin prosessoinnin ja verkon kautta tulevan korjausdatan autojen ADAS-ratkaisuja – ja myöhemmin robottiautoja – varten.
Moduuli vastaanottaa paikannusignaaleja neljästä eri satelliittijärjestelmästä kahdella eri taajuudella. Yhteys suurempaan joukkoon satelliitteja tuottaa tottakai suuremman tarkkuuden. Tähän on yhdistetty RTK-korjaus (Real Time Kinetic) eli järjestelmä, jossa satelliittisignaalien tuottamaa paikkatietoa täydennetään ajoneuvon antureista välittyvällä reaaliaikaisella liiketiedolla.
Standardeihin, tällä hetkellä käytössä oleviin paikannusratkaisuihin verrattuna ZED-F9K tuottaa u-bloxin mukaan kymmenen kertaa paremman tarkkuuden. Paikkatieto on myös järjestelmien käytössä selvästi aiempaa nopeammin. Liikeanturien avulla ajoneuvo pysyy kaistaviivojen välissä myös tunneleissa ja muissa kohteissa, joissa satelliitit eivät kuulu.
u-blox lupaa moduulien näytteitä asiakkaille heinäkuussa.