Yhdysvaltain toimet kiinalaista Huaweita vastaan näkyvät jo suomalaisten kuluttajien käyttäytymisessä. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datasta selviää, että merkin suosio on laskenut parin viime viikon aikana merkittävästi.
Hintaoppaassa merkkien suosiota voidaan tarkastella klikkausten prosenttiosuudella ja sen muutoksilla. Huawein suosio on laskenut kuluneen parin viikon aikana lähes 40 prosentilla, kun verrataan sitä edeltäneeseen kahteen viikkoon.
Samaan aikaan esimerkiksi Samsungin ja OnePlus-merkin suosio taas on kasvanut entisestään, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Tällä hetkellä Hintaoppaan kymmenen suosituimman listalle sopii kaksi Huawein mallia. Suosion romahdus näkyy myös tablettien kohdalla. Huawein tablettien suosio on laskenut 56 prosentilla kun verrataan 20. toukokuuta ja 2. kesäkuuta välistä ajanjaksoa sitä edeltäneeseen kahteen viikkoon. Tablettikilvassa voittajia ovat Apple ja Lenovo. Applen suosio on kasvanut 11 prosentilla ja Lenovon huimalla 113 prosentilla.
- Jää nähtäväksi, johtaako tämä pidempiaikaiseen laskuun Huawein suosiossa, mutta ainakin tämänhetkiset merkit osoittavat, että matkapuhelinjätillä voi olla edessä vaikeat ajat Kiinan ulkopuolella, Matinkivi-Bassett ennakoi.