Kun jättimäiset tietomurrot ovat päätyneet yhä useammin uutisotsikoihin ja internetistä on tullut yhä kiinteämpi osa arkielämää, myös kuluttajat ovat alkaneet ymmärtää heitä koskevia riskejä. F-Securen tuoreessa tutkimuksessa 71 prosenttia vastaajista epäili päätyvänsä ennen pitkää kyberrikoksen tai identiteettivarkauden uhriksi ja 73 prosenttia pelkäsi saman tapahtuvan lapsilleen.
- Tutkimustulos on todella pysäyttävä ja osoittaa, kuinka monet ihmiset ovat omakohtaisesti nähneet kyberrikollisuuden ja identiteettivarkauden aiheuttamat ongelmat, sanoo F-Securen kuluttajatietoturvan johtaja.Kristian Järnefelt.
Tutkimuksen mukaan yli puolella (51 %) kuluttajista on perheenjäsen, jonka elämää kyberrikos on jollain tavalla koskettanut. Haittasovellukset ja virukset ovat kaikkein yleisimmät uhat. Seuraavina tulevat luottokorttihuijaukset sekä tekstiviesti- ja soittohuijaukset. Joka neljäs vastaaja sanoi kohdanneensa useita erilaisia kyberrikoksia.
- Vuonna 2019 on lähes mahdotonta elää ilman internetiä. Pilvipalvelut ovat nykyään arkipäivää, mutta emme aina tiedä, mitä tietoja meistä kerätään, ja minne ne tallennetaan. F-Securen B2B-tietoturvatiimit ovat jo alkaneet huomata, kuinka pilvipalveluista on tullut rikollisille houkuttelevia kohteita, sillä niistä voi varastaa jättimäisiä määriä kuluttajadataa, Järnefelt sanoo.
Yhä useammat yritykset ovat jo hyväksyneet, ettei kysymys ole siitä, joutuvatko ne tietomurron kohteeksi, vaan siitä, milloin se tapahtuu. Siksi kuluttajat voivat menettää henkilökohtaisia tietojaan, vaikka heidän oma tietoturvansa olisi kunnossa.
Perinteinen kyberrikollisuus on edelleenkin yleisempää kuin identiteettivarkaudet tai käyttäjätunnusten kaappaukset, mutta jälkimmäiset ovat yleistymässä. Siksi kuluttajien kyberturvallisuuteen tarvitaan kattava lähestymistapa.
- Kuluttajat ansaitsevat yhtä laajan suojan kuin yritysasiakkaille on saatavilla. Suoja pitää kuitenkin räätälöidä vastaamaan sitä, kuinka yksilöinä käytämme internetiä. Koko prosessi täytyy turvata: uhat on pyrittävä estämään, mutta lisäksi tarjolla pitää olla tunnistus- ja reagointiominaisuudet, jotta käyttäjä tietää olevansa hyökkäyksen kohteena, sanoo F-Securen tuotehallintajohtaja Antero Norkio.