Anturitekniikka on tällä viikolla esillä Nürnbergin Sensor+Test-messuilla. Siellä Infineon on esitellyt ensimmäisen monoliittisen eli yhden piirin magneettianturin, joka täyttää autoelektroniikan tiukimmat ASIL D -vaatimukset.
XENSIV TLE4999I3 -piirillä on samassa kotelossa kaksi Hall-magneettianturia. ASIL D- eli ISO 26262 -standardin tiukin määritys vaatii, että autojen elektroniikkajärjestelmä toimii aina, vaikka esimerkiksi yksi komponentti pettäisi.
Tämän takia järjestelmät pitää rakentaa reduntanttisiksi eli niissä pitää olla aina kahdennettu varmistus. XENSIV-antureissa tämä on toteutettu niin, että kummankin Hall-anturin signaalipolut ovat erillisiä. Piirin sisäinen kontrollimekanismi testaa anturin tuottamaa dataa niin, että datan validiteetti on aina varma.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että XENSIV TLE4999I3 -piirillä voidaan taatat sähköisen ohjauksen, sähköisen kaasutuksen (throttle by wire) ja kaikkien polkimien toiminta.
Infineonin mukaan piirin magneettinen herkkyys on erittäin suuri. Virhetoleranssi on alle kaksi prosessia. Magneettikentän huojunta mitataan maksimissaan 100 mikroteslana, joten anturi pystyy kertomaan magneettikentän asennon absoluuttisen tarkasti.
Suunnittelijat voivat säätää TLE4999I3-piirin kahta magneettialaa ±12.5 mikroteslaa ja 25 mikroteslaa. Alhaisten arvojen ansiosta järjestelmässä voidaan käyttää suhteellisen pieniä ja edullisia magneetteja. Piiriltä data kulkee elektroniikkajärjestelmään PSI5-liitäntää pitkin, joka sallii jopa 12 metrin pituisen kaapelin käytön.