Samsungin taipuisa Galaxy Fold -älypuhelin vedettiin keväällä myynnistä, koska laitetta testanneet raportoivat siitä useita ongelmia. Nyt Samsung sanoo, että laite on korjattu ja että sen myynti alkaa rajoitetusti syyskuussa. Kaikki eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita.
Keväällä Foldia testanneet olivat esimerkiksi repineet näyttöä suojaavan suojakalvon irti, vaikka kyse oli osa rakenteesta. Nyt suojakalvo on muutettu niin, että se menee selvästi näytön reunuksien yli. Käyttäjä ei näin Samsungin mukaan voi erehtyä pitämään sitä väliaikaisena suojakalvona.
Toinen ongelma liittyy Foldin saranamekanismiin. Avatessa ja sulkiessa näyttöpintojen väliin ilmaantui rako, josta pienet partikkelit pääsivät livahtamaan saranamekanismin väliin. Nämä aiheuttivat ajan myötä jopa näytön halkeamisen, joten ei ihme, että Samsung veti laitteen markkinoilta.
Nyt korjaukset on siis tehty. Kaikki eivät kuitenkaan luota Samsung kykyyn korjata lähtökohdiltaan vaikeaa suunnittelua. Esimerkiksi Yhdysvalloissa T-Mobile on kertonut, ettei se ota korjattua Foldia myyntiin, vaikka se keväällä olikin toinen laitteen USA:ssa valikoimaansa ottanut operaattori. AT&T ei ole omalta osaltaan kommentoinut asiaa.
Fold osoittaa selvästi, miten laitemyynti riippuu nykyään monesta muustakin asiasta kuin laitteen tekniikasta. Valonnopeudella somessa liikkuvat raportit ja testit leviävät kaikkialle, ja huono maine jää mieleen pitkiksi aikaa.