Satelliittipaikannus toimii hyvin, kun paikannuslaite on näköyhteydessä satelliitteihin. Usein taivas on peitossa esimerkiksi pysäköintihalleissa, eikä navigaattori enää tiedä sijaintiaan. Nyt tämä ei enää tarkoita, että navigointi päättyisi.
Sveitsiläinen u-blox on ratkaissut ongelman uudella 3D-ADR-tekniikallaan (automotive dead reacgoning). Siinä hyödynnetään auton matkamittaria, gyroskooppia ja kiihdytysantureita.
UBX-M8030-Kx-DR -nimen saanut piiri fuusioi satelliittijärjestelmistä (GSP, GLONASS, BeiDou) tulevan paikannussignaalin auton anturien tuottamaan tietoon. Piiri laskee auton liikkeet sekä pysty-, että vaakasuunnassa. Tämä on träekää, jos ajetaan mäkiä tunneleissa tai pysäkintihalleissa. u-bloxin mukaan ADR-tekniikka pysyy auton sijainnista selvillä kahden metrin tarkkuudella.
Tekniikka on yhteensopiva käytännössä kaikkien ajoneuvojen kanssa. Sisätilapaikannuksen vaatima anturidata voidaan tuottaa myös autoon jälkikäteen asennetusta moduulista.
U-bloxin mukaan piirin avulla on mahdollista luotettavasti toteuttaa esimerkiksi automaattisia e-Call -hätäpuheluita. Myös auton kulkemaan matkaan perustuva vakuutusmaksujärjestelmä voidaan toteuttaa sen avulla luotettavasti.