logotypen
 
 

IN FOCUS

Tekoälypäättely siirtyy verkon reunalle

Tekoälyverkkojen kehityksestä yli vuosikymmen sitten lähtien ne ovat sulautuneet osaksi modernia elämää – robotiikasta suuriin kielimalleihin. Tekoälyssä "päättely" tarkoittaa mallin kykyä tehdä päätöksiä reaaliaikaisen datan perusteella. Kun datalähteen lähelle sijoitetaan vähävirtainen tietokone, jossa on päättelyä nopeuttava kiihdytin, paranevat nopeus, itsenäisyys, tietoturva ja yksityisyys.

Lue lisää...

POWER

  • Rautakloridikatodi tekee sähköauton akusta jopa 40 prosenttia halvemman

    Georgia Institute of Technologyin tutkijaryhmä on kehittänyt edullisen rautakloridikatodin, joka voi merkittävästi alentaa litiumioniakkujen kustannuksia ja mullistaa sähköautojen ja suurten energianvarastointijärjestelmien markkinat. Innovaatio parantaa sekä suorituskykyä että kestävyyttä.

  • Polttokennnoilla sähköä ääriolosuhteissa

    Sähköverkon ulkopuolella on tuhansia linkkimastoja, sääasemia, rakennustyömaita, rautateitä ja muita kohteita, joissa tarvitaan pieniä määriä sähköä. VTT-vetoisessa projektissa havaittiin, että polttokennoteknologia mahdollistaa toimintavarman, etäohjattavan ja ympäristöystävällisemmän sähköntuotannon jopa vaikeakulkuisissa ääriolosuhteissa.

  • Uusi elektrolyytti voi tuoda lisää tehoa sähkön varastointiin

    Sähköenergiaa olisi syytä pystyä varastoimaan pitkiä aikoja mahdollisimman kustannustehokkaasti. Columbian yliopiston materiaalitieteiden tutkijat näyttävät löytäneen tähän ratkaisuksi uuden elektrolyytin. Tutkimus on julkaistu Nature Communications -lehdessä.

  • Northvolt irtisanoo 1600, syyttää sähköautomarkkinaa

    Ruotsalainen Northvolt ilmoitti tänään massiivisista uudelleenjärjestelyistä, joissa yhtiö irtisanoo peräti 1600 työntekijää. Toimet ovat raskaita, mutta välttämättömiä yhtiön tulevaisuuden kannalta, kertoo yritys tiedotteessaan.

  • LUT: Tuulivoima ei ratkaise Suomen sähköongelmia

    LUT-yliopiston tuore energiaselonteko nostaa esille Suomen energiatalouden keskeiset uhat ja haasteet erityisesti sähkön hinnan ja toimitusvarmuuden osalta. Sähkön hinta heittelee suurella skaalalla, eikä edes toimituksesta ole varmuutta, jos olosuhteet käyvät oikein hankaliksi.

  • Näin valitset sopivan akun mobiilirobotille

    Pitkä käyttöikä, suuri energiatiheys sekä hyvä iskun- ja värähtelynkestävyys ovat automaattitrukkien ja muiden liikkuvien robottien perusvaatimuksia. Millä kriteereillä tällöin valitaan akkukemia, -kenno ja -kotelointi?

  • Uusi metalliakun proto ohittaa litiumakkujen energiatiheyden

    Eurooppalainen H2020 SOLiDIFY-konsortio on mikroelektroniikan tutkimuslaitos IMECin johdolla onnistunut kehittämään kiinteää metallielektrolyyttiä käyttävän protoakun, jonka energiatiheys on peräti 1070 wattituntia litraa kohti. Lukema on parempi kuin parhaimmissakaan kehitetyissä neste-elektrolyytin litiumakuissa.

  • Hiilikuituakku tekee älypuhelimesta luottokortin paksuisen

    Kun autot, lentokoneet, laivat tai tietokoneet rakennetaan materiaalista, joka toimii sekä akkuna että tukirakenteena, paino ja energiankulutus vähenevät radikaalisti. Göteborgilaisen Chalmersin yliopiston tutkimusryhmä on nyt esitellyt rakenteellisen akun, joka voisi puolittaa kannettavien tietokoneiden painon, tehdä matkapuhelimista yhtä ohuet kuin luottokortti tai pidentää sähköautojen kantamaa jopa 70 prosenttia.

  • Ensi vuonna sähköauton akustoa valvotaan langattomasti

    Edinburghilainen Dukosi aikoo mullistaa akkujärjestelmien monitoroinnin uudella langattomalla ratkaisullaan. Nyt yhtiö kertoo, että sen piirit ovat valmiina volyymitoimituksiin. Markkinoille tekniikka tulee ensi vuonna ”aasialaisessa sähköautossa”, eli ilmeisesti jonkun kiinalaisen valmistajan uutuusmallissa.

  • Pakkotyötä ja lapsityövoimaa - sähköautojen toimitusketju rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia

    Autoilun siirtyminen fossiilisista polttoaineista sähkömoottoreihin kuulostaa vihreän siirtymän kannalta hyvältä, mutta liiketoiminnalla on myös synkkä puolensa. Tekoälyn perusteella tehty laaja tutkimus osoittaa, että jopa 75 prosenttia akustojen toimitusketjuun kuuluvista yrityksistä rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia.

  • Löydös voi mullistaa sähköautot ja kännykät: tutkijat selvittivät, miksi akut kuluvat

    Coloradon yliopiston Boulderin yksikön tutkijat ovat tunnistaneet mekanismin, joka aiheuttaa akun kulumisen. Tiedon avulla voidaan akkujen kehiaa kehittäviä auttaa suunnittelemaan pidempään kestäviä akkuja.

  • SiC vähentää kytkentähäviöitä 90 prosenttia

    Infineon on nimetty yhdeksi kolmesta saksalaisen Deutscher Zukunftspreis 2024 -innovaatiopalkinnon ehdokkaista piikarbidipiirin kehittämisestä. Infineonin tutkijat ovat yhdessä Chemnitzin teknillisen yliopiston kanssa onnistuneet kehittämään maailman ensimmäisen piikarbidi-MOSFETin, jossa on pystykanava (ns. trench MOSFET) ja innovatiivinen kupariliitos 3300 voltin jänniteluokassa.

  • Akku kannattaa ladata nopeasti tehtaalla - pidentää käyttöikää merkittävästi

    Tutkijat Stanfordin yliopiston akkutekniikan SLAC-tutkimuskeskuksessa ovat tehneet yllättävän löydön, joka voi mullistaa litiumioniakkujen valmistuksen. Uuden tutkimuksen mukaan akkujen nopea lataaminen suurilla virroilla juuri ennen niiden tehtaalta lähtöä voi nopeuttaa latausprosessia merkittävästi ja samalla pidentää niiden käyttöikää jopa puolella.

  • PXI-moduuleja HIL-testaukseen

    Englantilainen modulaaristen signaalinkytkentä- ja simulointiratkaisujen toimittaja Pickering Interfaces on esitellyt uuden sarjan PXI- ja PXIe-ohjelmoitavia vastusmoduuleja. Uudet moduulit ovat Pickeringin ensimmäiset, kestävät jopa 2 A ja 200 V.

  • Infineon vie GaN-piirien tuotannon 300-millisille

    GaN eli galliumnitridi on vallannut monet tehoelektroniikan markkinat erityisesti pienemmissä jännitteissä ja tehoissa. Infineon alleviivaa nyt tekniikan menestyksen ilmoittamalla, että se on onnistunut kehittämään maailman ensimmäisen 300 millimetrin GaN-kiekkoteknologian.

  • Kiinteä elektrolyytti vie sähköautot selvästi pidemmälle jo lähivuosina

    Sähköautojen myynnissä on ollut haasteita viime aikoina, mutta pian on edessä sähköautojen ja niiden akustojen murros. Mercedes ja Toyota aikovat ensimmäisinä valmistajina siirtyä käyttämään sähköautoissaan kiinteän elektrolyytin akkutekniikkaa.

  • Enemmän sähköä paneelifarmista

    Tehoelektroniikan kärkinimiin kuuluva onsemin on esitellyt uuden sukupolven pii- ja piikarbidihybriditehointegroidut PIM-tehomoduulit F5BP-koteloissa. Ne sopivat ihanteellisesti tehostamaan hyötykäyttöön tarkoitettujen aurinkosähköinvertterien tai energian varastointijärjestelmien (ESS) sovellusten tehoa.

  • Millennium-palkinto IGBT-transistorin keksijälle

    Suomalainen miljoonan euron Millennium-teknologiapalkinto on myönnetty professori Bantval Jayant Baligalle, joka on keksinyt IGBT-transistorin (Insulated Gate Bipolar Transistor). Keksinnön ansiosta sähkölaitteiden maailmanlaajuista energiankulutusta on pystytty pienentämään radikaalisti, palkintoraati perustelee.

  • Maailman suurin akku sisältää 130 miljoonan läppärin verran virtaa

    Amerikkalainen Form Energy suunnittelee Lincolniin Mainen osavaltioon maailman suurinta akkua. Sähköverkon rasitusta tasaamaan tarkoitetun jättiakun kapasiteetti on 8500 megawattituntia.

  • MIT: kivisuola lupaava materiaali akkujen katodiksi

    Viimeisen vuosikymmenen ajan kivisuolaa on tutkittu potentiaalisena läpimurtona litiumioniakkujen katodimateriaaliksi. Se on nähty avaimena edullisten ja korkean energiatiheyden akkujen kehittämisessä, jotka soveltuvat esimerkiksi matkapuhelimiin, sähköajoneuvoihin ja uusiutuvan energian varastointiin.

Mihin sulautetut ovat matkalla?

 

Mikä ohjaa innovoimista sulautettujen järjestelmien markkinoilla vuonna 2025. Tria Technologiesin toimitusjohtaja Thomas Staudinger antaa oman näkemyksensä siitä, mihin sulautetut ovat menossa.

Lue lisää...

Kännykkään radioaktiivinen akku 10 vuoden kuluessa?

Miltä kuulostaisi älypuhelin, jota ei tarvitse koskaan ladata? Sydämentahdistin, joka kestää ikuisesti? Tai anturi, joka mittaa lämpötilaa arktisella alueella vuodesta toiseen ilman pariston vaihtoa. Kuulostaa uskomattomalta, mutta saattaa olla lähempänä todellisuutta kuin arvaamme.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
tag