logotypen
 
 

IN FOCUS

Tekoälypäättely siirtyy verkon reunalle

Tekoälyverkkojen kehityksestä yli vuosikymmen sitten lähtien ne ovat sulautuneet osaksi modernia elämää – robotiikasta suuriin kielimalleihin. Tekoälyssä "päättely" tarkoittaa mallin kykyä tehdä päätöksiä reaaliaikaisen datan perusteella. Kun datalähteen lähelle sijoitetaan vähävirtainen tietokone, jossa on päättelyä nopeuttava kiihdytin, paranevat nopeus, itsenäisyys, tietoturva ja yksityisyys.

Lue lisää...

POWER

  • Yllättävä löytö parantaa akkujen suorituskykyä ja elinikää

    Tutkijat Stanfordin yliopiston akkutekniikan SLAC-tutkimuskeskuksessa ovat tehneet yllättävän löydön, joka voi mullistaa litiumioniakkujen valmistuksen. Uuden tutkimuksen mukaan akkujen nopea lataaminen suurilla virroilla juuri ennen niiden tehtaalta lähtöä voi nopeuttaa latausprosessia merkittävästi ja samalla pidentää niiden käyttöikää jopa puolella.

  • ChatGPT-kysely kuluttaa 10 kertaa enemmän sähköä kuin Google-haku

    Generatiivisen tekoälyn nopea nousu, erityisesti OpenAI:n ChatGPT:n lanseerauksen jälkeen lähes kaksi vuotta sitten, on herättänyt kysymyksen myös suurten kielimallien energiantarpeesta. Huoli ei ole turha, sillä ChatGPT-promptin aiheuttama prosessi kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin vanha perinteinen Google-haku.

  • Tekoäly voi pidentää akun käyttöikää jopa neljänneksellä

    Englantilainen Eatron on tiettävästi ensimmäisenä integroinut tekoälyprosessorin tehonhallintapiirille. Yhtiön mukaan tekoälyllä piristetty akunhallintajärjestelmä kasvattaa akun kapasiteettia 10 prosenttia ja ennen kaikkea pidentää sen käyttöikää jopa neljänneksellä.

  • Suomalais-ruotsalainen yritys haluaa ostaa GaN-tehtaan Belgiassa

    Konkurssiin ajautuneen belgialaisen GaN- eli galliumnitridipiirien sopimusvalmistaja Belganin tarjouskilpailu loppui viime viikolla. Halukkaita ostajia oli kaikkiaan viisi, joista yksi on suomalais-ruotsalainen 7 Semiconductors.

  • Tämän takia mangaani mullistaa sähköautojen akut

    Japanilaiset tutkijat Yokohaman kansallisesta yliopistosta ovat löytäneet lupaavan vaihtoehdon nikkeli- ja kobolttipohjaisille akuille sähköajoneuvoissa. Ratkaisussa käytetään mangaania anodissa, jolla päästään merkittävästi nykyakkuja suurempiin energiatiheyksiin. Mutta miksi juuri magnaani?

  • Euroopassa halutaan liikkua kevyesti sähköllä

    Vuoteen 2030 mennessä Euroopan suunniteltu akkutuotannon kapasiteetti nousee 1144-1800 gigawattituntiin, mikä ylittää selvästi sähköautojen ennustetun 317–696 gigawattitunnin akkukysynnän. Tuoreen tutkimuksen mukaan kapasiteetin käyttäminen kevyisiin sähköajoneuvoihin voisi leikata liikenteen CO2-päästöjä jopa 30 megatonnilla vuoteen 2030 mennessä.

  • Mangaaniakku lupaa parhaan energiatiheyden

    Japanilaiset tutkijat Yokohaman kansallisesta yliopistosta ovat löytäneet lupaavan vaihtoehdon nikkeli- ja kobolttipohjaisille akuille sähköajoneuvoissa. Ratkaisussa käytetään mangaania anodissa, jolla päästään merkittävästi nykyakkuja suurempiin energiatiheyksiin.

  • Kevyiden kaksipyöräisten sähköistäminen kiihtyy

    Autojen sähköistäminen on saanut paljon huomiota ja näkyvyyttä, mutta vielä paljon voimakkaampi trendi on kehittymässä eri puolilla maailmaa. Kevyen liikenteen 2- ja 3-pyöräisiä kulkuvälineitä sähköistetään kiihtyvään tahtiin. Integroiduilla virta-antureilla on tässäkin kehityksessä keskeinen osa.

  • Yli 950 kilometriä yhdellä latauksella

    Samsung SDI on esitellyt uuden akkutekniikan, joka käytännössä kaksinkertaistaa energiatiheyden sähköautojen nykyakkuihin verrattuna. Uusi akusto pakkaa 500 wattituntia energiaa kiloa kohti.

  • Pii valmis korvaamaan grafiitin akkujen anodeissa

    Amerikkalainen Paraclete Energy kehittää piipohjaisia anodeita litiumioniakkuihin. Nyt yhtiö ilmoittaa, että sen SILO Silicon -anodimateriaaleilla päästään kustannustasoon, joka on 35 dollaria kilowattituntia kohti. Ensimmäistä kertaa piianodin hinta on alhaisempi kuin tähän asti käytetyillä grafiittipohjaisilla anodeilla.

  • Pienitehoisten autolatureiden aika on ohi

    Sähköteknisen Kaupan Liitto tilastoi kiinteistöihin asennettavien sähköautojen latauslaitteiden markkinaa. Uusien lukujen myötä näyttää siltä, ettei Suomeen enää asenneta pienitehoisia 3,7 ja 7,4 kilowatin latureita.

  • Uusi anodirakenne tuo akkuun 10-kertaisesti kapasiteettia

    Korealaistutkijat Pohangin tiede- ja teknologiayliopistosta (POSTECH) ja Korean energiatutkimusinstituutista (KIER) ovat kehittäneet uuden kolmiulotteisen polymeerirakenteen litiummetalliakkuja varten. Sen parantaa merkittävästi litiumionien kuljetusta ja akun suorituskykyä.

  • Fluorin poistaminen tekee litiumakusta kestävämmän

    Sähköajoneuvojen (EV) tulevaisuus näyttää entistä lupaavammalta, kun ETH Zürichin tutkijat ovat kehittäneet uuden elektrolyyttisuunnittelun litium-metalliakkuihin. Tämä merkittävä edistysaskel voi paitsi kasvattaa sähköautojen toimintasädettä huomattavasti, myös vähentää niiden ympäristövaikutuksia.

  • Uusi materiaali pidentää litiumakkujen käyttöikää

    Qingdaon bioenergian ja bioprosessiteknologian instituutin (QIBEBT) tutkijat yhdessä kansainvälisten yhteistyökumppaniensa kanssa ovat kehittäneet uuden materiaalin, joka parantaa merkittävästi kiinteän olomuodon litiumakkujen energiatehokkuutta ja käyttöikää.

  • Parempi hyötysuhde pienitehoiseen moottorikäyttöön

    Infineon laajentaa 7. sukupolven IGBT-pohjaisten CIPOS-moduulien valikoimaa sarjalla pienitehoisille moottorikäytöille. Uusi IM12BxxxC1-sarja perustuu 1200 voltin uuteen TRENCHSTOP IGBT7 -piireihin.

  • Mullistavassa natriumakussa ei ole anodia

    Chicagon yliopiston molekyylitekniikan professori Y. Shirley Mengin johtama tiimi on kehittänyt maailman ensimmäisen anodittoman kiinteän elektrolyytin natriumakun. Keksintö voi tuoda edulliset, nopeasti latautuvat ja suuren kapasiteetin akut sähköautoihin ja energiaverkkojen varastointiin

  • GaN on jo välttämätön pienissä latureissa

    Gallium-nitridi on korvannut muutamassa vuodessa piipohjaiset tehopuolijohteet mobiililaitteiden latureissa. Tekniikan etuja hyödynnetään myös uusissa Hyperin matkalatureissa, jotka esiteltiin 100 ja 70 watin teholuokkiin.

  • Entä jos sähköauto floppaa?

    Sähköautojen ja latausinfran kehitykseen on investoitu valtavia summia rahaa. Tämän vuoden ensimmäinen puolisko oli kuitenkin iso pettymys. Autojen myyntimäärä koko Euroopassa laski, eikä latausverkostoja rakenneta entiseen tahtiin. Kotimainen menestystarina Kempower otti sekin iskua alkuvuonna.

  • ROHM kutisti monien toimintojen operaatiovahvistimen

    Japanilainen ROHM on kehittänyt erittäin kompaktin 1,8 V - 5 V voltin syöttöjännitteellä toimivan CMOS-operaatiovahvistimen. TLR377GYZ-piiri on optimoitu vahvistamaan signaaleja antureista ja syöttämään dataa lämpötilasta, paineesta ja virtausnopeudesta, joita käytetään älypuhelimissa, pienissä IoT-laitteissa ja vastaavissa sovelluksissa.

  • Akkuläpimurto: lähes 1000 kilometriä 9 minuutin latauksella

    Samsung SDI on esitellyt uuden akkutekniikan, joka käytännössä kaksinkertaistaa energiatiheyden sähköautojen nykyakkuihin verrattuna. Uusi akusto pakkaa 500 wattituntia energiaa kiloa kohti.

Mihin sulautetut ovat matkalla?

 

Mikä ohjaa innovoimista sulautettujen järjestelmien markkinoilla vuonna 2025. Tria Technologiesin toimitusjohtaja Thomas Staudinger antaa oman näkemyksensä siitä, mihin sulautetut ovat menossa.

Lue lisää...

Kännykkään radioaktiivinen akku 10 vuoden kuluessa?

Miltä kuulostaisi älypuhelin, jota ei tarvitse koskaan ladata? Sydämentahdistin, joka kestää ikuisesti? Tai anturi, joka mittaa lämpötilaa arktisella alueella vuodesta toiseen ilman pariston vaihtoa. Kuulostaa uskomattomalta, mutta saattaa olla lähempänä todellisuutta kuin arvaamme.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
tag