logotypen
 
 

IN FOCUS

IP suojaan ulkoiseen muistiin

Monet markkinoilla olevat mikro-ohjaimet tarjoavat tallennuskapasiteettia muutamien megatavujen verran, mikä vaikuttaa merkittävästi tuotteen hintaan. Sopiva vaihtoehtoinen ratkaisu on käyttää ulkoista muistia, jota voidaan hankkia suuremmissa määrissä selvästi edullisempaan hintaan ja useilla eri kapasiteettivaihtoehdoilla – yleensä muutamasta megatavusta satoihin megatavuihin.

Lue lisää...

POWER

  • Sähkötekniikan myynti pieneni viidenneksen

    Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli 255,8 miljoonaa euroa. Se on 19,8 prosenttia vähemmän kuin vastaavalla jaksolla vuotta aiemmin. Sähköteknisen Kaupan Liiton tilastossa se on silti kaikkien aikojen kolmanneksi paras aloitus vuodelle.

  • Litium ei riitä kaikkiin akkuihin edes tänä vuonna

    Sähköautojen nopeasti kasvava kysyntä edellyttää, että litiumin tuotantomääriä kasvatetaan merkittävästi. Mineraalien markkinoita seuraavan Benchmark-tutkimuslaitoksen mukaan louhintamäärät eivät riitä tuottamaan riittävästi litiumia akustoihin edes tänä vuonna.

  • Eurooppalaiset eivät halua luopua polttomoottoriautoista

    JATO Dynamics seuraa Euroopan automarkkinoiden kehitystä. Yhtiön helmikuun tilastojen mukaan uusia henkilöautoja rekisteröitiin 988 116 kappaletta. Kiinassa valmistettujen sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, mutta eurooppalaiset eivät nyt halua hylätä bensiiniautoja.

  • Integroitu mikro-ohjain tekee moottorinohjauksesta tarkempaa

    Toshiba Electronics Europe on lanseerannut moottorin ohjausohjainpiirin, johon on integroitu mikro-ohjain ja hilaohjain. TB9M003FG-piiri käynnistää samalla Toshiban uuden, aiempaa tarkempien moottorinohjausten sirujen SmartMCD-perheen (Toshiban Smart Motor Control Driver).

  • Embedded World: kohti 240 watin USB-latausta

    USB-väylän kautta sulautettuihin laitteisiin kuten esimerkiksi älypuhelimiin on voitu standardin perusteella syöttää 240 watin maksimitehoa jo parin vuoden ajan, mutta markkinoilla tämä luokka on edelleen harvinainen. Nyt Arrow Electronics ja Infineon Technologies aikovat esitellä 240 watin USB PD3.1 -referenssisuunnittelua Nürnbergin Embedded World -messuilla.

  • Puolen megawatin laturi sähkörekoille

    Sähkö on tulossa voimanlähteeksi myös raskaampiin ajoneuvoihin. Niiden suuremmat akustot vaativat suurempia lataustehoja, jotta käyttö olisi käytännöllistä. Delta esitteli Nordic EV Summit 2024 -tapahtumassa DS-latauslaitteen, jonka teho yltää jo puoleen megawattiin.

  • Akkujen ympäristövaikutukset voi minimoida

    Akut ovat olennainen osa monia teknologiatuotteita. Insinöörien on kuitenkin oltava varovaisia niiden määrittämisessä ja valinnassa sekä minimoidakseen niiden ympäristövaikutukset että parantaakseen järjestelmien suunnittelua vähentämällä virrankulutusta ja pidentämällä akun käyttöikää.

  • Kiinalainen sähköauto: yli tuhat kilometriä yhdellä latauksella

    Kiinteää elektrolyyttiä hyödyntävät akustot lupaavat mullistaa monet sovellukset, mutta murros saattaa alkaa sähköautoista. Kiinalainen IM Motors hehkuttaa jo uutta Zhiji L6 -malliaan, jonka akkua se kehuu ”maailman ensimmäiseksi ultranopeasti ladattavaksi kiinteäksi sähköauton akuksi”.

  • Langaton lataus päivittyy Qi2-tekniikkaan

    WPC-järjestön eli Wireless Power Consortiumin langaton Qi-latausstandardi on noussut markkinoiden selkeäksi johtajaksi. Nyt standardin 2-versio alkaa tehdä tuloaan markkinoille. Microchip auttaa laitevalmistajia PIC-ohjaimeen perustuvalla valmiilla referenssisuunnittelulla.

  • Tämän takia siirrymme integroituihin virta-antureihin

    Tehonmuunnoksiin tarkoitettujen uusien järjestelmien on samanaikaisesti kehityttävä yhä pienemmiksi, halvemmiksi ja hyötysuhteeltaan paremmiksi. Sveitsiläinen LEM on kehittänyt tähän avuksi integroidun HMSR-virta-anturipiirin. Tuotepäällikkö Clément Amilien selventää, miksi.

  • USB-latausta 95 prosentin hyötysuhteella

    Lataus on sitä ympäristöystävällisempää, mitä suurempi osa virrasta voidaan muuntaa hyödynnettäväksi sähköenergiaksi. Englantilainen Pulsiv kehuu, että sen uusien USB-C-referenssimallien ja -moduulien hyötysuhde ylittää keskimäärin 95 prosenttia.

  • Litium-rikkiakku vie sähköauton kaksi kertaa kauemmaksi

    Kalifornian yliopiston San Diegon tutkimuslaitoksen insinöörien johtama tiimi on kehittänyt uuden katodimateriaalin kiinteän elektrolyytin litium-rikkiakuille. Tutkijoiden mukaan innovaatio ottaa ison askeleen kohti rikkiakkujen kaupallistamista.

  • EU edellyttää jatkossa pikalatausasemaa 60 kilometrin välein

    EU julkaisi viime syksynä AFIR-asetuksen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), joka luo yhteiset raamit sähköautojen latausalalle ja edistää liikenteen sähköistymistä. Asetus edellyttää, että pääteillä löytyy pikalatausasema 60 kilometrin välein. Lataus pitää myös pystyä maksamaan kortilla.

  • Kempistä eriytetään tehoelektroniikan sopimusvalmistaja Kemptron

    Kemppi-konserni julkisti helmikuussa suunnitelman eriyttää Kemppi Oy:n elektroniikkaliiketoiminta omaksi yhtiökseen. Nyt suunnitelmat ovat edelleen tja uusi yritys aloittaa toimintansa elokuun alussa nimellä Kemptron Oy.

  • Suomalais-virolainen älytermostaatti ottaa huomioon pörssisähkön hinnan

    Suomalais-virolaisen cleantech-yritys Themon älytermostaattiteknologia on läpäissyt Fingridin taajuusohjatun käyttö- ja häiriöreservin vaatimukset Suomessa. Se tarkoittaa, että Suomen kantaverkon taajuutta voidaan jatkossa tasapainottaa nopeasti ja helposti jopa kaikkien suomalaisten sähkölämmitteisten kotitalouksien ja muiden asuin- ja majoitustilojen avulla.

  • Volvo nopeuttaa latausta jopa kolmanneksella

    Volvo Cars on aloittanut yhteistyön englantilaisen Breathe Battery Technologiesin kanssa ja saa ensimmäisenä autonvalmistajana käyttöönsä uusimman version akkuteknologiayrityksen patentoidusta algoritmeihin perustuvasta latausohjelmistosta. Breathen algoritmit nopeuttavat latausta jopa kolmanneksella.

  • GaN-piireissä ensimmäinen iso patenttiriita

    Galliumnitridi on viimeisen parin vuoden ajan mullistanut teholähteiden kehtyksen erityitsesti pienempien tehojen laitteissa. Nyt markkinoilla on saatu ensimmäinen iso GaN-patenttiriita, kun Infineon haastaa Innosciencen oikeuteen patentinloukkauksesta.

  • Oikea maadoitus takaa turvallisuuden ja häiriösuojauksen

    Vielä joitakin aikoja sitten sähkölaitteiden maadoittamiselle ajateltiin vain yksi keskeinen syy: turvallisuus. Vaikka ihmisten suojaaminen sähköiskuilta on edelleen ensiarvoisen tärkeää, myös modernin kulutuselektroniikan häiriöille herkät multimedia- ja viestintätoiminnot vaativat vankan ja kattavan maadoitusstrategian kehittämistä laitteille ja järjestelmille.

  • Uutuuskennossa lähes 44 prosentin hyötysuhde

    Piipohjaisen yksikerrosrakenteeseen perustuvan aurinkokennon teoreettinen maksimihyötysuhde on 33,7 prosenttia. Siksi tutkimus keskittyy ns. tandem- eli kaksikerrosrakenteisiin. Bangladeshissa on nyt ylletty lähes 44 prosentin hyötysuhteeseen.

  • Kiinteä rikkiakku askeleen lähempänä - sähköauton kantama kaksinkertaiseksi

    Kalifornian yliopiston San Diegon tutkimuslaitoksen insinöörien johtama tiimi on kehittänyt uuden katodimateriaalin kiinteän elektrolyytin litium-rikkiakuille. Tutkijoiden mukaan innovaatio ottaa ison askeleen kohti rikkiakkujen kaupallistamista.

Maksupäätteen kosketusnäyttö vaatii vahvan tietoturvan

Kosketusnäyttö on olennainen osa jokaista nykyaikaista maksujärjestelmää ja myyntipisteen POS-päätettä (point of sale terminal). Sen tietoturvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Lue lisää...

Mihin sulautetut ovat matkalla?

 

Mikä ohjaa innovoimista sulautettujen järjestelmien markkinoilla vuonna 2025. Tria Technologiesin toimitusjohtaja Thomas Staudinger antaa oman näkemyksensä siitä, mihin sulautetut ovat menossa.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
tag