logotypen
 
 

IN FOCUS

IP suojaan ulkoiseen muistiin

Monet markkinoilla olevat mikro-ohjaimet tarjoavat tallennuskapasiteettia muutamien megatavujen verran, mikä vaikuttaa merkittävästi tuotteen hintaan. Sopiva vaihtoehtoinen ratkaisu on käyttää ulkoista muistia, jota voidaan hankkia suuremmissa määrissä selvästi edullisempaan hintaan ja useilla eri kapasiteettivaihtoehdoilla – yleensä muutamasta megatavusta satoihin megatavuihin.

Lue lisää...

POWER

  • Haminan akkumateriaalitehdas sai ympäristöluvan

    Kotkan-Haminan seudulle kehittyvä akkuklusteri – jota on työstetty nimellä Power Coast - otti aimo harppauksen eteenpäin, kun Etelä-Suomen aluehallintovirasto (AVI) ilmoitti eilen myöntäneensä ympäristöluvan Haminaan nousevalle CNGR Finland Oy:n akkumateriaalitehtaalle.

  • Jopa 1000 kilometriä yhdellä latauksella

    Litiummetalliakut voisivat jopa kaksinkertaistaa sähköajoneuvojen toimintasäteen, mutta nykyiset akut hajoavat nopeasti käytön aikana. Stanfordin tutkijat ovat kuitenkin löytäneet yksinkertaisen ratkaisun, jolla akun käyttöikää voidaan pidentää.

  • Langattoman Qi-latauksen turvallisuus parani

    Langattoman Qi-latauksen 1.3 -standardi varmistaa pitkälle, että laturit ovat kuluttajille aiempaa turvallisempia. Täydellä teholla ladataan vain varmennettuja laitteita.

  • Webbityökalulla kaikki irti paristovirrasta

    Jos haluaa, että laite tulee toimeen esimerkiksi ympäristöstään keräämällään energialla tai pienellä paristolla, sen energiankulutus olisi hyvä optimoida viimeistä joulea myöten. Nexperia on nyt tuonut suunnittelijoiden avuksi verkkotyökalun, jolla tämä onnistuu.

  • Maksimihyöty sähköauton akusta kaksisuuntaisella latauksella

    Hiilidioksidipäästöjen nollatavoitteen kannustamana maanteille tulee yhä enemmän EV-ajoneuvoja, joista jokaisessa on ladattava akku matkantekoa varten. Mutta sähköauto on muutakin kuin vain yksi hiilipäästöinen polttomoottori vähemmän liikenteessä. Se on myös potentiaalinen energialähde, mikäli akun latausjärjestelmää voidaan hyödyntää kaksisuuntaisesti.

  • Pieni virta-anturi on tärkeä osa sähköautoa

    Monissa laitteissa, ei vähiten sähköautoissa, ollaan siirtymässä uusiin pienen kaistaeron piikarbidi- ja galliumnitripohjaisiin tehopuolijohteisiin. Ne vaativat rinnalleen suuren kaistanleveyden virta-antureita. Sellainen on Allegro MicroSystemsin uusi ACS37030-sarja.

  • Uusi litiumakku latautuu alle viidessä minuutissa

    Cornellin yliopiston insinöörit ovat kehittäneet mullistavan litiumakun, joka kykenee latautumaan alle viidessä minuutissa. Tämä edistysaskel sähköautojen teknologiassa voi merkittävästi vähentää latausaikoja. Akun anodina käytetään indiumia.

  • Sähkömessut alkoivat – Eaton esittelee uutta DC-pikalatausasemaa

    Jyväskylässä alkaa tänään kolmipäiväiset sähkömessut. Yksi kuumimmista trendeistä on autoilun sähköistyminen, joka on messuilla esillä laajasti. Myös Eatonin osastolla, jossa esillä on uusi nimellisteholtaan 22 kilowatin Green Motion DC 22 -pikalatausasema.

  • Sähköautojen latauslaitteita myytiin selvästi vähemmän

    Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 35 048 kappaletta, mikä on 12,7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen kaupan liiton tilasto. Latauslaitteiden myynti piristyi vuoden viimeisen neljänneksen aikana, muttei riittänyt nostamaan kokonaismäärää vauhdikkaan vuoden 2022 tasolle.

  • Pyhäjärven kaivoskuilusta halutaan 2 megawatin energiavarasto

    5000 asukkaan Pyhäjärvellä on Euroopan syvin kaivoskuilu. Kun sinkin ja kuparin louhinta on tullut tiensä päähän, kaivoksessa halutaan kehittää monenlaisia uusia ratkaisuja. Yksi niistä on edinburghilaisen Gravicityn painovoimaenergian varastointijärjestelmään perustuva voimalaitos.

  • Sähkö yrittää tunkea moottoripyöriin

    Helsingin messukeskus täyttyi viikonloppuna motoristeista, kun MP24-messut avasivat virallisesti kevään odotuksen. Jos messutarjonnasta joku trendi nousee esille, se on ilman muuta sähkön roolin kasvu voimanlähteenä. Aihe toki jakaa mielipiteitä, mutta kehityksen suunta on väistämätön.

  • Akkujen hinnat laskivat tammikuussa 4-7 prosenttia

    TrendForcen uusin tutkimus osoittaa, että maailmanlaajuiset litiumakkujen markkinat olivat tammikuussa hiljaiset. Kennojen valmistajat tyhjensivät vanhoja varastojaan ja tuotantomäärät pysyivät alhaisella tasolla. Yhden wattitunnin hinta oli 0,51 renmimbiä eli noin 6,6 senttiä.

  • Legotyyppinen läppäri tukee 240 watin latausta

    Elektroniikkajätteestä on tullut kasvava huolenaihe monille kuluttajille, jotka etsivät kestävämpiä vaihtoehtoja teknologiatuotteilleen. Framework Computer myy nyt uusinta Laptop 16 -malliaan. Läppärin kehityksessä on ollut mukana Infineon Technologies, joka on toimittanut siihen USB-C PD -ohjaimet. Piirit tukevat EPR-profiilia eli suuremman lataustehon Extended Power Range -toimintoja.

  • Tekoäly löysi litiumille korvaajan viikossa

    Litiumia kuluu pian enemmän kuin sitä on tarjolla. Jo ensi vuonna tästä akustojen tärkeimmästä raaka-aineesta ennakoidaan tulevan pulaa. Kysyntä on kasvamassa nykyisestä 10-kertaiseksi vuoteen 2030 mennessä, joten ongelma on akuutti.

  • Hybridikenno pian valmis massakäyttöön

    Saudiarabialaisen KAUST-yliopiston (King Abdullah University of Science and Technology) hankkeissa on pitkään kehitetty ns. hybridiaurinkokennoja, joissa päästään yli 30 prosentin hyötysuhteeseen. Nyt näyttää siltä, että tekniikan laajamittainen kaupallinen käyttö on lähempänä.

  • Energiateollisuus: Sähkö ei lopu sähköautojen takia

    Energiateollisuus ry:n sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä torjuu Helsingin Sanomien kirjoituksessaan huolen siitä, että sähkön loppuminen olisi mahdollista, kun sähköautot yleistyvät. Heikkilän mukaan sähköautojen tehontarve on maltillinen.

  • Atomienergiaa kännykkään – toimisi 50 vuotta?

    Kiinalainen Betavolt New Energy Technology on julkistanut uuden modulaarisen ydinakun, joka käyttää nikkeli-63:n radioaktiivista isotoopin ja neljännen sukupolven timanttipuolijohteen yhdistelmää. Paristo voisi antaa virtaa laitteelle ilman latauksia jopa 50 vuoden ajan.

  • Harvardissa kehitetty akku latautuu 10 minuutissa

    Harvard yliopiston SEAS-koulussa (John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciencesissa) on kehitetty litiummetalliakku, joka voidaan ladata ja purkaa vähintään 6000 kertaa. Lisäksi akku voidaan ladata vain 10 minuutissa. Innovaatio voisi mullistaa sähköautoilun.

  • Puhelin voisi kestää viikon lataamatta litiummetalliakulla

    Miltä kuulostaisi älypuhelin, joka jaksaisi toimia viikon yhdellä latauksella? Avain tähän voi piillä litiummetalliakussa, jos siihen voisi kehittää paremman elektrolyytin. Nyt tutkijat ovat löytäneet vahvistusta teorioille. Idea löytyi yllättävästä suunnasta, sillä inspiraationa toimi käsisaippua.

  • Piikarbidi tuo myös paremman suojauksen

    Piikarbidiin (SiC) perustuvien puolijohteiden tuomat monet edut sähköautojen ja aurinkokennojen sovellusten suorituskykyyn ovat hyvin tiedossa. Materiaalina piikarbidi soveltuu hyvin käytettäväksi myös muissa sovelluksissa, kuten esimerkiksi piirien suojauslaitteissa.

Maksupäätteen kosketusnäyttö vaatii vahvan tietoturvan

Kosketusnäyttö on olennainen osa jokaista nykyaikaista maksujärjestelmää ja myyntipisteen POS-päätettä (point of sale terminal). Sen tietoturvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Lue lisää...

Mihin sulautetut ovat matkalla?

 

Mikä ohjaa innovoimista sulautettujen järjestelmien markkinoilla vuonna 2025. Tria Technologiesin toimitusjohtaja Thomas Staudinger antaa oman näkemyksensä siitä, mihin sulautetut ovat menossa.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
tag