ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
Oct # TME square

ETNtv

Watch ECF videos

 
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

 2022  # square  (4)
TMSNet  advertisement
ETNdigi
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Tweet

POWER

  • Huomasitko tämän: uudella akulla 1000 km yhdellä latauksella

    Sähköauton suurin haaste on latausinfran lisäksi kantama, latauspaikkojen etsintä aiheuttaa tunnetusti jopa ahdistusta. Kiinalainen Svolt Energy on kehittänyt 20 ampeeritunnin rikkiakun prototyypin, jonka energiatiheys on 350-400 Wh/kg. Akun avulla olisi mahdollista ajaa sähköautolla yhdellä latauksella jopa yli 1000 kilometriä.

  • Teollisuuden johdolla päästöt nettonollaan

    Kaikkialla maailmassa halutaan päästä hiilidioksidipäästöissä nettonollan tasolle. Teollisuus voisi olla tässä edelläkävijänä. Hyödyntämällä Teollisuus 4.0 -konseptia valmistajat voivat yhdistää lukuisia eri tekniikoita liiallisten hiilidioksidipäästöjen ja turhan energiankäytön vähentämiseen. Yhdessä ne tukevat tavoitetta, joka mahdollistaa nettonollatasoisen toiminnan.

  • Anturille langattomasti virtaa 36 metrin päästä

    Moni IoT-anturi on sijoitettu hankalaan paikkaan, jolloin esimerkiksi paristonvaihdosta tulee erittäin työlätä. Tämän takia kehitetään tekniikoita, joilla anturit pärjäisivät ilman paristoa. Powercastin ja InPlayn yhteistyö vie kehitystä 120 jalan hyppäyksen verran eteenpäin.

  • Suomalaiset karsastavat yhä täyssähköautoja

    Heinäkuussa rekisteröitiin 5503 uutta henkilöautoa, mikä on 26,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Täyssähköisiä ensirekisteröidyistä oli 15,7 prosenttia. Ladattavien hybridien osuus oli 20,6 prosenttia.

  • Uusi akku pidentää sähköauton kantaman yli 1000 kilometriin

    Sähköauton suurin haaste on latausinfran lisäksi kantama, latauspaikkojen etsintä aiheuttaa tunnetusti jopa ahdistusta. Kiinalainen Svolt Energy on kehittänyt 20 ampeeritunnin rikkiakun prototyypin, jonka energiatiheys on 350-400 Wh/kg. Akun avulla olisi mahdollista ajaa sähköautolla yhdellä latauksella jopa yli 1000 kilometriä.

  • Perovskiittikennoissa rikottiin haamuraja

    Ensimmäistä kertaa perovskiitti-pii-tandem-aurinkokennojen tehokkuus on ylitetty 30 prosentin tehokkuudella EPFL:n aurinkosähkön ja ohutkalvoelektroniikkalaboratorion tutkijoiden johtamassa hankkeessa yhdessä CSEM-innovaatiokeskuksen kanssa. Tulokset ovat Yhdysvaltojen kansallisen NREL-laboratorion sertifioimia.

  • Tulevaisuuden sähköauto voi kulkea suolalla

    Liikenteen sähköistyminen on tehnyt akkututkimuksesta yhden kuumimmista aloista. Tutkimuksessa panostetaan esimerkiksi litiumin korvaamiseen ja yksi mahdollinen korvaaja on natrium. Siis käytännössä suola.

  • Moottori hiljaisesti käyntiin

    Korkea melutaso käynnistysvaiheessa ja alhaisilla kierrosnopeuksilla on ollut ongelmana harjattomien sähkömoottorien ohjauksessa. Optimiratkaisu ongelmaan on Toshiban kehittämä symmetrisen kantoaallon monimuotoinen PWM-menetelmä, jonka ansiosta vältytään ylimääräiseltä vääntömomentin aaltoilulta, EMI-häiriöiltä ja melulta. Saatavissa on jo valikoima menetelmää hyödyntäviä mikro-ohjaimia.

  • USB4 vaatii suojaa ja suorituskykyä

    USB4 on vasta tulossa kaupallisesti tarjolle, mutta lupaa kiihdyttää datansiirron laitteiden välillä jopa 40 gigabittiin sekunnissa. Nopeus asettaa piireille kovia vaatimuksia. Esimerkiksi signaalin oikea ajastus vaatii aiempaa laadukkaampaa ESD-suojausta liitännöissä.

  • Sähköauto on duunarin paras kaveri

    Latausratkaisuja kehittävä ja nopeasti toimintaansa kasvattava Liikennevirta Oy järjesti viime viikolla seminaarin, jossa hehkutettiin sähköautoilun ilosanomaa varsin estottomasti. Sähköautot toki pelastavat ilmaston, mutta ovat samalla merkittävä uusi lisä energiajärjestelmään, kuten Virran toimitusjohtaja Jussi Palola sanoi.

  • Sähkömessut normaalisti syyskuussa

    Pohjoismaiden suurin sähköalan ammattitapahtuma Sähkö Valo Tele Av 2022 -messut pidetään jälleen Jyväskylässä 7.-9.9.2022. Joka toinen vuosi järjestettävä suurtapahtuma keräsi vuonna 2020 yhteen lähes 300 näytteilleasettajaa ja yli 13 000 kävijää. Tälläkin kertaa Paviljonki tarjoaa juuri sitä Jyväskylän henkeä, josta tapahtuma tunnetaan.

  • Näin syötät tehoa ethernetin yli

    Power over ethernet -tekniikka eli PoE sopii erinomaisesti älyrakennusten ratkaisuksi. Tässä onsemin artikkelisarjan toisessa osassa pureudutaan tarkemmin tekniikan käytännön kysymyksiin.

  • Varavirtaa suoraan DIN-kiskosta

    Schneider Electric on julkistanut uuden Easy UPS 24V DC -laitteen, joka on kehitetty kaupallisiin ja teollisiin käyttöympäristöihin, missä mahdollinen sähkökatkos haittaa suuresti tuottavuutta. Uusi Easy UPS minimoi sähkökatkoksen keston ja suojaa laitetta, mikä vähentää koneen huoltotarvetta sekä parantaa teollisuuden laitehallintaa.

  • Maailman nopein kännykkälataus maksaa 699 euroa

     

    Realme esitteli jo helmikuussa Barcelonan mobiilimessuilla GT Neo 3 -puhelimen, jonka akku latautuu 150 watin teholla. Nyt on selvinnyt, millä hinnalla tämä ”maailman nopein lataus” tulee suomalaisten ulottuville.

  • Tesla kehittää 100 vuotta kestävää akkua

    Jos sähköautolla ajetaan sen elinkaaren aikana yhtä paljon kuin esimerkiksi nykyisillä dieselautoilla, sen akusto on pakko jossakin vaiheessa vaihtaa. Teslan kanssa läheistä yhteistyötäpitkään tehnyt tutkija näyttää ratkaisseen ongelman lopullisesti.

  • Uusi maailmanennätys taipuisissa aurinkokennoissa

    Japanilainen Sharp on yltänyt uuteen ennätykseen kevyissä ja taipuisissa aurinkokennoissa. Japanin energiatutkimusyksikön hallinnoimassa hankkeessa taipuisa kenno saatiin tuottamaan sähköä 32,65 prosentin hyötysuhteella.

  • Nyt se on varmaa: USBC-laturi tulee pakolliseksi EU:ssa

    EU-parlamentin ja neuvoston neuvottelutuloksen myötä EU:ssa syksyn 2024 jälkeen myytävät matkapuhelimet, tabletit ja kamerat on voitava ladata USBC-latureilla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käyttöön tulee yksi laturi kaikille pienille ja keskikokoisille kannettaville laitteille.

  • Vicorin ChiP-moduulien kysyntä kasvaa

    Vicor tunnetaan tehoelektroniikan komponenttiratkaisuistaan. Yksi innovatiivisimmista on ChiP-moduuli, joka tarkoittaa koteloon paketoitua muunninta (Converted housed in Package). Nyt näiden moduulien kysyntä on lähtenyt isoon kasvuun.

  • EU päättää tänään iPhonen latausliitännän kieltämisestä

    Euroopan unionin lainsäätäjät päättävät tänään kiistellystä direktiivistä, jonka mukaan kaikissa älypuhelimissa ja muissa kannettavissa laitteissa pitää olla yksi ja sama laturi. C-tyypin USB tulee käytännössä kieltämään Applelta Lightning-liitännän käytön iPhone-puhelimissa.

  • 30 prosenttia enemmän irti sähköauton akustosta

    Yhdysvaltain energiaministeriön alaisen SLAC National Accelerator Laboratoryn ja Stanfordin yliopiston tutkijat uskovat löytäneensä tavan elvyttää ladattavia litiumakkuja. Tämä voi lisätä sähköautojen toimintasädettä ja akun käyttöikää seuraavan sukupolven elektronisissa laitteissa.

Sivu 14 / 41

  • ...
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • ...
  • 16
  • 17
  • 18
22/8 34 35 36 37 38 39 # pcbway
37 38 39 40  # pc-box
2023 # 50 år pc-box
 2022  # mobilbox
22/8 34 35 36 37 38 39 # pcbway klar
37 38 39 40 # mobilbox
2023 # 50 år mobilbox
Oct # mobilbox
TMSNet  advertisement
ALWAYS # ETNdigi nysbrev

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Voiko johtava muovi tuoda riittävän EMI-suojauksen 5G-sovellukseen?

On monia esteitä, jotka on voitettava, jotta 5G tuo lupaamansa paremman suorituskyvyn ja tehokkuuden, antaa uusia käyttökokemuksia ja yhdistää uusia toimialoja. Yksi avain näiden lupausten täyttämiselle on ainutlaatuisten EMI-suojausmateriaalien ja -tekniikoiden kehittäminen, jotka mahdollistavat sähkömagneettisten häiriöiden onnistuneen hallinnan ja parantavat sähkömagneettista yhteensopivuutta.

Lue lisää...

OPINION

Kolme tapaa pidentää tietokoneiden käyttöikää

Ilmastokriisin ratkaiseminen edellyttää teknologian käyttöiän pidentämistä ja laitteiden kierrättämistä jatkuvan uusien laitteiden ostelun ja pois heittämisen sijaan, kirjoittaa Panasonic TOUGHBOOKin Pohjoismaiden maajohtaja Stefan Lindau.

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Sotilaskäyttöön kehitetty läppäri kestää ”vähän enemmän”
  • Alihankinta keräsi hyvin väkeä
  • Zuken tuo tekoälyn piirikortin reititykseen
  • Raspberry Pi saa odotetun 5-version
  • Voiko johtava muovi tuoda riittävän EMI-suojauksen 5G-sovellukseen?

NEW PRODUCTS

  • Sotilaskäyttöön kehitetty läppäri kestää ”vähän enemmän”
  • USB ja Bluetooth samassa pienessä paketissa
  • 65 wattia tehoa useammasta USB-portista
  • Markkinoiden suosituin korttitietokone nyt Mouserilta
  • Tähän asti tarkin anturi sähköautojen akustoihin
 

NEWSFLASH

Tweets by ETN_fi
 
feed-image

Section Tapet