Englantilainen Eatron on tiettävästi ensimmäisenä integroinut tekoälyprosessorin tehonhallintapiirille. Yhtiön mukaan tekoälyllä piristetty akunhallintajärjestelmä kasvattaa akun kapasiteettia 10 prosenttia ja ennen kaikkea pidentää sen käyttöikää jopa neljänneksellä.
Eatron on parin vuoden ajan tehnyt yhteistyötä tekoälysiruja kehittävän Syntiantin kanssa. Nyt ratkaisu on valmis, ja Syntiantin erittäin pienitehoinen NDP120-neuroverkkoprosessori voidaan integroida Eatronin tehonhallintaratkaisuun.
Yhtiöt kertovat, että jo nyt valmiiksi koulutetut tekoälymallit tarkkailevat akun terveydentilaa, latauksen tilaa ja arvioivat jäljellä olevaa käyttöikää. Algoritmit maksimoivat käytettävissä olevan akun tehon tarjoamalla erittäin tarkan lataustilan ja kuntoarvion. Ennakoiva diagnostiikka havaitsee mahdolliset ongelmat ajoissa, ehkäisee vikoja ja varmistaa turvallisen toiminnan.
Ratkaisua kutsutaan nimellän AI-BMS. Yksi sen muista erottuvista ominaisuuksista on kyky suorittaa reaaliaikainen analyysi ja päätöksenteko suoraan laitteessa. Hyödyntämällä Syntiantin NDP120:n tehokasta prosessointitehoa ratkaisu toimii reunalla, eikä mitään dataa tarvitse lähettää pilveen, jossa sama päättely tapahtuisi. Tämä vähentää latenssia, virrankulutusta ja järjestelmän kokonaiskustannuksia.
Eatron Technologies ja Syntiant ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2022 lähtien yhdistäen asiantuntemuksensa akunhallinnassa ja tekoälytekniikoissa. AI-BMS mahdollistaa minkä tahansa akkukäyttöisen sovelluksen käyttöönoton ja akkukäytön optimoinnin, yritykset kehuvat.
Eatronin perustivat tohtori Umut Genc, Can Kurtulus ja Amedeo Bianchimano vuonna 2018 tavoitteenaan määritellä uudelleen autoteollisuuden ohjelmisto hyödyntämällä tekoälyä ja pilvilaskentaa. Pääkonttori on Birminghamin lähellä ja tuotekehitys tapahtuu Istanbulissa.