logotypen
 
 

IN FOCUS

Tekoälypäättely siirtyy verkon reunalle

Tekoälyverkkojen kehityksestä yli vuosikymmen sitten lähtien ne ovat sulautuneet osaksi modernia elämää – robotiikasta suuriin kielimalleihin. Tekoälyssä "päättely" tarkoittaa mallin kykyä tehdä päätöksiä reaaliaikaisen datan perusteella. Kun datalähteen lähelle sijoitetaan vähävirtainen tietokone, jossa on päättelyä nopeuttava kiihdytin, paranevat nopeus, itsenäisyys, tietoturva ja yksityisyys.

Lue lisää...

POWER

  • Tutkijat saattoivat juuri mullistaa aurinkoenergian tuottamisen

    Kalifornian yliopiston Irvinen kampuksen (UC Irvine) tutkijat ovat tehneet mullistavan läpimurron aurinkoenergian alalla, joka voi muuttaa tavan, jolla tuotamme ja käytämme aurinkoenergiaa tulevaisuudessa. Tutkijoiden kehittämä menetelmä voi muuttaa perinteisen piin ominaisuudet dramaattisesti, parantaen sen kykyä muuntaa auringonvaloa sähköenergiaksi jopa 10 000-kertaisesti. Tämä voi mahdollistaa ohuempien ja tehokkaampien aurinkopaneelien valmistuksen, jotka olisivat myös huomattavasti edullisempia.

  • Suomessa on kymmeniä tuhansia laittomia latausasemia

    Sähköautoilun yleistyessä taloyhtiöt, yritykset ja vapaa-ajan kohteet, kuten golfkentät ja hotellit, ovat alkaneet asentaa latausasemia asiakkaidensa käyttöön. Mutta tiesitkö, että Suomessa kaikki kulutusperusteinen sähköauton lataus on lain mukaan toteutettava näytöllä varustetulla MID-hyväksytyllä latausasemalla?

  • Uusi kiinteän elektrolyytin litiumakku on tiheä ja kestävä

    Belgialainen Solithor on edistynyt merkittävästi seuraavan sukupolven kiinteän elektrolyytin litium-metalli-akkujen kehityksessä. Uusin akku yltää 384 wattitunnin energiatiheyteen kiloa kohti ja kestää tuhat lataussykliä.

  • VTT uskoo bioakkuun

    VTT kehittää uutta akkutekniikkaa sadan tutkijan voimalla. Kuvassa on kaikkialta löytyvää natriumia, jolla halutaan korvata litium akuissa. Kiinan kanssa kisaaminen voi osoittautua mahdottomaksi yhtälöksi myös litiumin korvaavissa kemioissa, mutta bioakuissa voi olla potentiaalia nousta merkittäväksi suomalaiseksi akkubisnekseksi.

  • Mangaani voi mullistaa sähköautojen akkut

    Japanilaiset tutkijat Yokohaman kansallisesta yliopistosta ovat löytäneet lupaavan vaihtoehdon nikkeli- ja kobolttipohjaisille akuille sähköajoneuvoissa. Ratkaisussa käytetään mangaania anodissa, jolla päästään merkittävästi nykyakkuja suurempiin energiatiheyksiin. Mutta miksi juuri magnaani?

  • Fuusioenergia voi kaupallistua jo 5 vuoden kuluttua - VTT mukana kehittämässä

    VTT on valittu kautta aikain ensimmäisenä ulkomaisena kumppanina mukaan Yhdysvaltain energiaministeriön rahoittamaan tutkimusohjelmaan, joka tutkii fuusioenergian kaupallistamista. Samassa yhteydessä VTT ja yksi Yhdysvaltain kansallisista tutkimuslaitoksista Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) ovat solmineet laajan yhteistyösopimuksen.

  • Uuden polven alkaliakku voi ratkaista energian varastointiongelmat

    Maailma siirtyy nopeasti uusiutuvan energian käyttöön, mutta siihen liittyy haasteita. Aurinkoenergiaa ei ole saatavilla öisin, ja tuulivoiman tuotanto vaihtelee epäsäännöllisesti. Siksi tarvitaan uusia teknologioita, jotka voivat tallentaa sähköverkkoon kertynyttä ylimääräistä energiaa ja käyttää sitä silloin, kun tuotanto ei riitä kattamaan kysyntää.

  • 300 kilometriä ajomatkaa viiden minuutin latauksella

    Taiwanilainen akkuteknologiayritys ProLogium on tehnyt merkittävän harppauksen sähköajoneuvojen akkuteknologiassa. Sen piikomposiittianodiakku lanseerattiin Pariisin autonäyttelyssä. Akun energiatiheys ovat selvästi nykyratkaisuja parempia.

  • Langatonta latausta jopa metrien päähän voi nyt testata

    Siinä missä Qi-tekniikka käytännössä vaatii langattomasti ladattavan laitteen makuuttamista latausalustan päällä, AirFuel-tekniikka mahdollistaa lataamisen jopa metrien päästä. Rohde & Schwarz on nyt esitellyt ensimmäisen testausratkaisun näiden linkkien kehittämiseen.

  • Infineonilta ensimmäinen hybriditehomoduuli sähköautoihin

    Infineon Technologies on esitellyt sähköautoihin hybriditehomoduulin, joka ensimmäistä kertaa yhdistää pii- ja piikarbiditekniikan samaan ratkaisuun. Tämä yhdistää suorituskyvyn ja edullisuuden samaan pakettiin.

  • Yritys lupaa sovelluksella jopa 70 prosentin säästöt sähköauton lataamisessa

    Sähköauton lataaja voi säästää vaivatta sievoisen summan sähkölaskussa käyttämällä mobiilisovellusta, lupaa Nordic Green Energy. Yhtiön mukaan parhaimmillaan älylataus on säästänyt yli 70% kuukaudessa maaliskuun 2023 alusta alkaneella vertailukaudella. Sovellus ohjaa sähköauton latauksen automaattisesti vuorokauden halvimpiin aikoihin.

  • Tutkijat kehittivät turvallisemman akun sähköautoon

    Kanadalaisen McGill-yliopiston tutkijat ovat tehneet merkittävän edistysaskeleen kaikkien kiinteän elektrolyytin litiumakkujen kehityksessä. Innovaatio voi mahdollistaa turvallisempien ja kestävämpien sähköautojen kehittämisen.

  • Kriisissä oleva Northvolt vaihtoi toimitusjohtajan

    Kanadalainen Angéline Bilodeau ottaa vastuun Northvoltin tehtaasta Skellefteåssa sen jälkeen, kun toimitusjohtaja Mark Duchesne erosi eilen, raportoi uutistoimisto Reuters. Niin ikään kanadalainen Duchesne ehti olla Northvoltin toimitusjohtaja vain reilun vuoden ajan.

  • Eaton palkannut jo yli 100 uutta työntekijää

    Eatonin uusi kriittisten sähkönjakelujärjestelmien tuotantolaitos valmistui viime talvena Kehä III:n varrelle Vantaan Tuupakkaan. Vielä maaliskuussa yhtiö arvioi rekrytoivansa kasvunsa tueksi tänä vuonna noin 70 uutta työntekijää, mutta syksyyn mennessä määrä olikin jo tuplaantunut. Yhtiön Suomen henkilöstömäärä lähentelee pian 500 työntekijää.

  • EliteSiC M3S - paras valinta autolatureihin

    Piikarbidilla (SiC) on korkeampi dielektrinen läpilyöntilujuus, energiakaistaero ja lämmönjohtavuus kuin piillä. Näitä ominaisuuksia tehoelektroniikkasuunnittelijat voivat hyödyntää kehittääkseen tehokkaampia tehonmuuntimia, joiden tehotiheys on suurempi kuin pii-IGBT -komponentteihin perustuvissa malleissa.

  • Hybridianodi nostaa akun kapasiteetin 10-kertaiseksi

    Korealaistutkijat Pohangin tiede- ja teknologiayliopistosta (POSTECH) ja Korean energiatutkimusinstituutista (KIER) ovat kehittäneet uuden kolmiulotteisen polymeerirakenteen litiummetalliakkuja varten. Sen parantaa merkittävästi litiumionien kuljetusta ja akun suorituskykyä.

  • Nyt se tulee: nopeampi USB ja jopa 240 watin lataus

    On jo kaksi vuotta aikaa siitä, kun USB Promoter Group esitteli USB4-väylän 2.0-version. Sen myötä USB4-linkkien datanopeus kasvaa kaksinkertaiseksi eli 80 gigabittiin sekunnissa. Nyt markkinoille ovat tulleet ensimmäiset uutta nopeutta tukevat kaapelit.

  • Sähkötekniikan myynti kasvanut kesän jälkeen

    Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo kasvoi heinä-syyskuussa 0,4 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) tuore tilasto. Kolmas vuosineljännes oli viiden laskevan vuosineljänneksen jälkeen ensimmäinen, joka näytti kasvua.

  • Google kuluttaa enemmän sähköä kuin moni valtio

    Uuden raportin mukaan Google käyttää vuosittain enemmän sähköä kuin monet maat, herättäen huolta teknologia-alan ympäristövaikutuksista ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Nopeasti kehittyvä tekoäly ja datakeskusten kasvava energian tarve ovat nostaneet teknologiajättien sähkönkulutuksen ennennäkemättömiin lukemiin.

  • Tarvitsetko 240 watin laturin?

    Tarvitseeko sovelluksesi erittäin nopeaa latausta USB-portin läpi? Italialainen Eggtronic on esitellyt arviointikortin, jonka avulla voidaan nopeasti kehittää USB PD 3.1 -määrityksiä tukeva, jopa 240 watin tehoinen laturiratkaisu. Sen hyötysuhde on kovaa luokkaa eli parhaimmillaan yli 95 prosenttia.

Mihin sulautetut ovat matkalla?

 

Mikä ohjaa innovoimista sulautettujen järjestelmien markkinoilla vuonna 2025. Tria Technologiesin toimitusjohtaja Thomas Staudinger antaa oman näkemyksensä siitä, mihin sulautetut ovat menossa.

Lue lisää...

Kännykkään radioaktiivinen akku 10 vuoden kuluessa?

Miltä kuulostaisi älypuhelin, jota ei tarvitse koskaan ladata? Sydämentahdistin, joka kestää ikuisesti? Tai anturi, joka mittaa lämpötilaa arktisella alueella vuodesta toiseen ilman pariston vaihtoa. Kuulostaa uskomattomalta, mutta saattaa olla lähempänä todellisuutta kuin arvaamme.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
tag