ON Semiconductor on suurin autojen ADAS-järjestelmien kameroiden toimittaja. Yhtiön autoelektroniikan liiketoiminnan kehityksestä vastaava Joseph Notaro kertoo, että ensimmäiset ilman peilejä myytävät autot ilmestyvät maanteille joissakin maissa kolmen vuoden kuluttua.
Notaron mukaan ensimmäiset peilittömät autot tulevat olemaan autonomisia eli ns. robottitakseja, nehän eivät peileillä mitään teekään. – Kehitys vie kuitenkin aikansa, sillä kuljettajia täytyy kouluttaa uuden tekniikan käyttöön, Notaro muistuttaa.
ADAS-järjestelmien ja robottiautojen kehityksen myötä mikropiirien osuus uusien autojen hinnasta kasvaa koko ajan. Ilman ADAS-järjestelmiä olevassa autossa ON Semin piirejä on noin kympillä, 2-tason robottiautossa jopa 150 dollarilla ja 4-tason robottiautossa jo tuhannella dollarilla. 4-tason autoja ei toki vielä ole.
ON Semi ei keskity vain kameroihin, vaan toteuttaa ratkaisuja kaikkiin eri anturityyppeihin autoissa: pysäköintiavustimen ultraääniantureita, tutkapiirejä ja LiDAreita. ADAS-kameroissa sen markkinaosuus on kuitenkin huikeat 81 prosenttia.
Edistyneimmissä autoissa on pian yli 30 kameraa, jotka seuraavat kaikkea auton ympärillä, mutta myös monilla kameroilla auton sisätilaa. Kulkusuuntaa tarkkailevissa kameroissa ON Semin seuraava piiri on Hayabusa-perheen AR0820-anturi, jossa ensimmäisenä autojen 8 megapikselin kameroiden luokassa on 140 desibelin dynaaminen ala.
- Alkuun monet ajattelivat, ettei näin herkkiä kameroita tarvita autoissa. Mutta laajan dynamiikan ansiosta kameramme näkee paremmin sekä pimeässä että tultaessa tunnelista kirkkaaseen auringonvaloon, Notaro selittää. Oheisessa kuvassa näkyy ero kilpailijan kamerapiirin ja AR0820-kennon välillä.
ON Semi puhuu ADAS + -näkemisestä. Kyse on dynamiikan lisäksi valotuksesta. Perinteisessä HDR-kameran kuvassa tienvarsien leditaulut vilkkuvat, mutta Hayabusa-piireissä välkkyminen loppuu ja kamera erottaa kirkkaat ja pimeät kohdat paremmin.
Uuden elektroniikan tarkoitus on ennen kaikkea vähentää liikennekuolemien määrää. – Teillä kuolee vuosittain 1,35 miljoonaa ihmistä ja 94 prosenttia onnettomuuksista on kuljettajan syytä. Meidän anturimme pelastavat jo nyt 9 elämää joka tunti eli 81 tuhatta henkeä vuodessa, Notaro kehuu.
Ennen pitkää elektroniikalla tullaan myös korvaamaan tieliikenteen suurin vaaratekijä.