Uusissa autoissa on jo vuosia ollut avaimeton käynnistys. Seuraavaksi vuorossa on avaimeton auton oven avaaminen. BMW, Continental ja NXP kehittävät yhdessä tähän ratkaisuja UWB- eli ultralaajakaistapiirien avulla. Tekniikka halutaan standardoida laajemminkin autojen käyttöön.
Takavuosina UWB-tekniikkaa kehitettiin laitteiden väliseen nopeaan datansiirtoon, mutta nämä suunnitelmat Bluetooth käytännössä romutti. Nyt UWB tekee uutta tulemista elokuun alussa perustetun FiRa-konsortion myötä.
Nimi FiRa tulee sanoista Fine Ranging eli tarkka paikannus tai sijoitus. Tekniikka käyttää lyhyitä, 2 nanosekunnin pulsseja 6-9 gigahertsin alueella ja laskee signaalin takaisinheijastumisen perusteella suuntaa ja etäisyyttä, eli paikkaa.
UWB:n etuna on tarkkuuden lisäksi tietoturva: linkki on erittäin hyvin suojattu. Se mahdollistaa ensimmäistä kertaa auton avaimien turvallisen sijoittamisen älypuhelimeen. UWB-radion avulla älypuhelimella voidaan avata ja sulkea auton ovet ja käynnistää auto, vaikka puhelin olisi tiukasti taskussa.
Aiemmin NXP on demonnut UWB-tekniikan käytössä autovarkauksien estämisessä Volkswagenin kanssa. VW ja NXP rakensivat Arteon-konseptiauton, jossa auton käynnistäminen ei onnistu, mikäli auto ei tunnista juuri oikeaa UWB-piirillä varustettua laitetta lähellään.
Nyt BMW haluaa tekniikan tuleviin malleihinsa. Samalla UWB-pohjainen autonavain (ja muutkin UWB-pohjaiset sovellukset) ollaan viemässä CCC-järjestöön (Car Connectivity Consortium) ja IEEE:een standardoitavaksi.
Tavoitteena on yksinkertaisesti standardi, jota kaikki autonvalmistajat voivat hyödyntää. NXP:n ensimmäinen autoihin räätälöity UWB-piiri on NCJ29D5.