Useimmissa uusissa autoissa on jonkinlainen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. USA:n tieliikenneviranomaisen testeissä nämä järjestelmät osoittautuivat suoraan sanoen surkeiksi. Ne eivät estä jalankulkijaan törmäämistä.
NHTSA:n (National Highway Traffic Safety Administration) mukaan eri valmistajien AEB-järjestelmillä (automatic emergency braking) varustetut autot törmäsivät iltahämärässä joka ainoaa tietä ylittävään jalankulkijaan, kun nopeutta oli 40 kilometriä tunnissa. 30 kilometrin tuntinopeudessa alle jäi 40 prosenttia jalankulkijoista.
Lämpökameratekniikkaa kehittävä Flir Systems demosi tammikuun alussa omaa ratkaisuaan, joka on edelleen kehitysvaiheessa. Flirin mukaan sen lämpökameralla tehostettu AEB-järjestelmä havaitsi kaikki jalankulkijat NHTSA-testin kaltaisissa olosuhteissa.
Yhtiön mukaan ADAS-järjestelmät voivat taata jalankulkijoiden turvallisuuden vain yhdistämällä eri kuvantamistekniikoita. Tutkan, ultraäänianturien ja LiDARin rinnalle täytyy lisätä lämpökamera. Käytännössä tulokset osoittavat, että nykyiset AEB-järjestelmät eivät toimi ja niiden saaminen riittävän luotattaviksi tarkoittaa niiden kallistumista.
Flir on julkaissut Youtubessa videon, joka kuvaa hyvin AEB-järjestelmien ongelmia.