Suomessa myytiin viime vuonna 114 200 uutta henkilöautoa. Näistä sähköautoja oli 1897 kappaletta. Monen hallituksessa istuvan puolueen tavoitteet sähköautojen määrän kasvamisesta karkaavat koko ajan kauemmaksi.
Eduskuntavaalien alla tarkimmin sähköautotavoitteensa ilmaisi sosialidemokraattinen puolue. Sen mukaan Suomen teillä pitäisi olla 750 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Kun vihreät haluaa kieltää polttomoottoriautojen myymisen tuona samana vuonna, sen sähköautovisio on vähintään yhtä kunnianhimoinen.
Sähköautojen myynti kasvoi viime vuonna Trafin tilastojen mukaan 2,4-kertaiseksi edellisvuodesta. Kasvuvauhti on erinomainen, mutta selvää on ettei se voi jatkua samana ilman merkittäviä taloudellisia helpotuksia ostajille. Mikäli sähköautojen myynti kaksinkertaistuisi aina vuosittain, myytäisiin tänä vuonna 4500 sähköautoa ja vuonna 2023 jo yli 60 tuhatta sähköautoa.
Hybridiladattavia myydään tällä hetkellä enemmän. Viime vuonna ladattavia bensiinihybridejä myytiin hieman yli 5800 kappaletta. Määrä kasvoi edellisvuodesta reilulla tuhannella, joten hybridien vahvin veto näyttää hiipuvan. Ladattavia dieselhybridejä myydään hyvin pieniä määriä.
Suomen ongelma on se, että myydyistä uusista henkilöautoista yli 72 prosenttia on edelleen bensiinikäyttöisiä ja joka viides uusi auto kulkee dieselillä. Autoverotuksen rakenne tekee autokannastamme koko ajan vanhempaa, mikä osaltaan hidastaa siirtymistä kohti puhtaampia moottoritekniikoita.
Ehkäpä tänään alkaneesta hallituksen ilmastokokouksesta saadaan vihdoin konkreettisia toimia sähköautoilun edistämiseksi. Muussa tapauksessa liikenteen päästöjen pudottaminen hallitusohjelmaan kirjatulla tavalla tulee jäämään haaveeksi.