Itseajavien autojen kehityksessä on kaikkien teknisten haasteiden lisäksi yksi valtava haaste: kuinka testata eri järjestelmiä riittävästi, jotta voidaan varmentua niiden toiminnasta kaikissa eri tilanteissa. tien päällä tämä ei onnistu, koska vaatisi miljoonia ajokilometrejä.
Käytännössä ainoa tapa testata robottiautoa riittävästi on simuloida auton käyttäytymistä. Siemens on nyt sopinut yhteistyöstä robottiautojen tekniikan kehityksestä VSI Labsin kanssa. Yhteistyö perustuu kehitykseen digitaalisen kaksosen avulla.
Siemensin PAVE360-alustaa käytetään luomaan digitaaliset kaksoset kaikista prosessoreista, elektroniikan, antureista ja järjestelmistä VSI Labsin demonstraattorialustaa, siis käytännössä demoautoa varten. Tämän avulla voidaan validoida ja testata kaikkia järjestelmiä, jotka perustuvat autoteollisuuden johtavien toimittajien komponentteihin.
Siemensin PAVE360-alustan etuna on se, että samaan ympäristöön voidaan integroida komponentteja usealta toimittajalta. Simulointimalli pitää sisällään prosessorien lisäksi sekä laite- että ohjelmistoalijärjestelmät, ajoneuvomallit, anturifuusiodatan, liikennevirrat ja älykaupunkimallit, joissa robottiautot todellisuudessa tulevat ajamaan.
Lopullinen tavoite on tuoda laitevalmistajien käyttöön täysin toimiva simuloitu robottiauto. Projekti lähtee liikkeelle SoC-piirien toiminnallisuuden verifioinnista Mentorin Veloce-emulaattoreilla.
Lisätietoa Siemensin PAVE360-alustasta löytyy täältä.