Kinect on Microsoftin tunnettu ToF-tekniikka (time-of-flight), jota käytetään yhtiön pelikonsolissa pelaajan liikkeiden ja eleiden tunnistamiseen. Kinectiä on haluttu käyttää markkinoilla laajemminkin ja nyt Analog Devices haluaa viedä tekniikan teollisuuden, autojen, tietokonekuvaamiseen ja muiden ammattisovellusten käyttöön.
ADI:n mukaan teollisuudessa kartoitetaan nyt tekniikoita, joilla erilaisia 3D-sovelluksia voidaan ottaa käyttöön ankarammissa olosuhteissa. Asiakkaat haluavat esimerkiksi kuvan ottamista erilaisissa tilanteissa yhtä helposti kuin tavallisella kameralla.
- Microsoftin HoloLensissä käytetty ToF-anturitekniikka ja Azure Kinect -kehitysalusta on tällä hetkellä ToF-tekniikan standardi. Kun se yhdistetään ADI:n laiteratkaisuihin, asiakkaamme voivat kehittää seuraavan polven ToF-ratkaisuja teollisuuden vaatimukseen, sanoo ADI:n kulutuselektroniikan tuoteryhmää johtava Duncan Bosworth.
ADI suunnittelee ja valmistaa 3D ToF -tuotteiden uutta sarjaa, joka pitää sisällään laserajureita, ohjelmistoja ja syvyysmittauspiirejä. Yhtiön mukaan näillä saadaan määritettyä etäisyyksiä jopa millimetrin tarkkuudella.
ADI aikoo seuraavaksi ryhtyä valmistamaan valmiita järjestelmiä CMOS-pohjaisten kuvantamispiirien päälle. Tarkoitus on tuottaa ratkaisuja, jotka tuovat suuremman resoluution ja yksityiskohtaisemmat 3D-kuvat riippumatta siitä, mitä näkymän edessä on.
ToF-anturitekniikalla voidaan projisoida näkymiä laserilla nanosekunneissa. Tämä kuva heijastuu suuriresoluutioille kuva-anturille, joka antaa syvyysarvion jokaisesta pikselistä. Tämä tuottaa tarkan syvyysmittaussignaalin, jonka kohina on alhainen ja joka kestää hyvin monikanavahäiriöitä. Näitä ominaisuuksia vaaditaan teollisuuden sovelluksissa.
Ensimmäisiä Kinectiä hyödyntäviä tuotteita ADI aikoo tuoda markkinoille vielä vuoden loppuun mennessä.