Oululainen Bittium tunnetaan ennen kaikkea korkeimman turvallisuustason viranomaisradioistaan. Nyt yhtiö haluaa viedä osaamisensa autoihin. Ensi viikon virtuaalisilla CES-messuilla se demoaa räätälöitävää Android Automotive -ratkaisuaan, sekä tietoturvallisia ratkaisuja ajoneuvon hallintaan ja liitettävyyteen.
Maanantaina alkavassa virtuaalisessa CES 2021 -tapahtumassa on mukana yli tuhat yritystä. Bittium järjestää tiistaista torstaihin kolme demoa, joissa käsitellään sekä käyttöliittymäkehitystä että järjestelmän hallintaa. Lisätietoja webinaareista löytyy yhtiön sivuilta.
Bittiumin yhteysratkaisuista vastaavan Tommi Kankaan mukaan yhtiö haluaa nopeuttaa autoteollisuuden tuotekehitystä ja järjestelmien tuontia markkinoille. - Tässä hyödynnämme vahvaa asiantuntemustamme niin tietoturvasta kuin Android- ja Linux-pohjaisten ratkaisujen kehittämisestä, sekä yli 30 vuoden kokemustamme langattomasta liitettävyydestä, Kangas sanoo.
Bittium esittelee CES-tapahtumaosastollaan autoteollisuudelle suunnattuja tuotekehityspalveluitaan, kuten tietoturvalliset ratkaisuja ajoneuvojen hallintaan ja liitettävyyteen. Ajoneuvojen liitettävyysjärjestelmät ovat yhä isommassa roolissa, kun ostetaan uutta ajoneuvoa. Tämä paitsi avaa valtavan markkinapotentiaalin järjestelmäsuunnittelijoille ja laitevalmistajille, myös kasvattaa tietoturvariskit ja tarve tietoturvaosaamiselle lisääntyvät.
Bittiumin tietoturvaratkaisut mahdollistavat ajoneuvojen helpon etäseurannan ja -hallinnan sekä käyttäjäturvallisuuden ja -yksityisyyden. Esimerkiksi autoon ladattavien OEM-sovellusten hallinta mahdollistaa autonvalmistajalle visuaalisen brändi-identiteetin hallinnan sekä päivityksen autoissa oleviin ohjelmistotuotteisiin.
Bittiumin autoteollisuudelle tarjottavien tuotekehityspalvelujen toinen painopistealue on käyttöliittymäkehitys. CES:ssä Bittium demonstroi referenssitoteutusta, joka sisältää Rightwaren Kanzi-käyttöliittymätyökaluilla rakennetun digitaalisen mittaristo- ja viihdejärjestelmän. Toteutusta on tehostettu hyödyntämällä Valossa-yrityksen tekoälyyn perustuvia kasvoanalyysityökaluja sekä kehittämällä mukautuva käyttöliittymä tukemaan toimintoja. Kuljettajan seurannan ja mukautuvan käyttöliittymän ansiosta ajoneuvo mukautuu kuljettajan käyttäytymiseen ja tarpeisiin.