IBM:n uuden markkinatutkimuksen mukaan eurooppalaiset yritykset ovat kiihdyttäneet tekoälyn käyttöönottoa koronapandemian vuoksi. Tutkimuksen mukaan yli kolmasosa eli 36 prosenttia it-ammattilaisista ilmoitti, että heidän yrityksensä ovat kiihdyttäneet tekoälyn käyttöönottoa suoran seurauksena.
Toisaalta vain 27 prosenttia vastaajista sanoi, että heidän yrityksensä ovat ottaneet tekoälyä käyttöön liiketoiminnassaan. 44 prosenttia vastaajista kertoi yritystensä tutkivan tekoälyn käyttöä aktiivisesti osana liiketoimintaansa.
Tekoälyä ei kuitenkaan oteta käyttöön vain tekoälyn itsensä vuoksi. IBM:n mukaan kyse on laajemmasta digitaalisesta vallankumouksesta. Tekoäly ja datan hyödyntäminen ovat osa tätä laajempaa murrosta, sanoi IBM:n globaalista liiketoiminnasta vastaava Jean-Philippe Desbiolles.
Eniten tekoälyllä haetaan parempaa tuottavuutta. Yli kolmannes (34 prosenttia) eurooppalaisista it-ammattilaisista sanoi, että työntekijöiden tuottavuuden lisääminen vaikutti heidän päätökseensä käyttää automaatio-ohjelmistoja tai -työkaluja COVID-19-pandemian seurauksena. Yli kolmasosa eurooppalaisista IT-yrityksistä aikoo investoida AI-sovelluksiin seuraavien 12 kuukauden aikana.
72 prosenttia haastatelluista sanoi, että tekoälyllä haetaan ennen kaikkea parempaa luottamusta liiketoiminnan tuloksiin. Tämän ryhmän sisällä 57 prosenttia kertoi, että tärkeää on valita sellainen teknologian tarjoaja, jolla on vahva ekosysteemi kolmansien osapuolten ohjelmistoista ja teknologiakumppaneista.
Tekoälyn hyödyntämisen tiellä on kuitenkin edelleen esteitä. Datajärjestelmät eroavat toisistaan, kerätty data on kompleksista ja usein siiloutunutta ja AI-osaajista on edelleen kova pula, tutkimukseen haastateltavat selvensivät.
38 prosentti haastatelluista toi esiin sen, että tekoälyä on erittäin haastavaa integroida olemassa oleviin liiketoimintajärjestelmiin. Joka kolmannen mukaan asiantuntemuksen tai tietämyksen puute on selvästi käyttöönoton jarru.
IBM:n "Global AI Adoption Index 2021" -tutkimuksen teki Morning Consult Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Isossa-Britanniassa. tutkimuksessa oli mukana 5501 yritystä Kiinassa (500), Ranskassa (500), Saksassa (500), Intiassa (500), Italiassa (500), Latinalaisessa Amerikassa (yhteensä 1000), Singaporessa (500), Espanjassa (500), Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.