Liikennevalo täyttää sata vuotta. Elokuun 6. päivänä vuonna 1914 Clevelandin kaupungissa otettiin käyttöön ensimmäinen liikennevalo. Satavuotias vanhus voi hyvin ja on ikääntyessään muuttumassa aiempaa selvästi älykkäämmäksi.
Alkuaikoina liikennevaloja ohjattiin manuaalisesti. Nykyisin ne on varustettu lukuisilla antureilla, jotka toimivat infrapunan, radiosignaalien tai paineen avulla, jolloin anturit on upotettu tien asvalttiin. Kovin älykkäiksi liikennevaloja ei voi vieläkään sanoa.
Tämä tulee muuttumaan tulevaisuudessa, ainakin mikäli saksalaistutkijoilta kysytään. Braunschweigin tekninen yliopiston vetää laajaa UR:BAN-tutkimusprojektia, jossa kehitetään parempaa liikenteen hallintaa.
Tavoite on tehdä liikenteestä turvallisempaa, tehokkaampaa ja vihreiden arvojen myötä myös pienikulutuksisempaa. Tähän pyritään simuloinnin ja mallinnuksen työkaluilla. Uutta on pitkälle viety verkottuminen, jossa autot keskustelevat keskenään sekä liikenteen ohjausjärjestelmän kanssa.
Autojen ja järjestelmän välinen informaatio (C2X, car-to-infrastucture) kertoo liikenteen parametrejä - autojen määrä, nopeus, suunta - ohjausjärjestelmälle. Tämän informaation perusteella liikenteen sujuvuutta voidaan parantaa lennossa.
Autoissa järjestelmä osaa laskea ja kertoa kuljettajalle, mikä on oikea ajonopeus, jotta risteyksissä ei joudu odottelemaan. Braunschweigissa ryhdytään jo tänä vuonna testamaan näitä tekniikoita oikean liikenteen seassa.
UR:BAN-projekti on 80 miljoonan euron hanke, jossa on mukana autoteollisuuden ja ohjelmistoalan yrityksiä, yliopistoja, tutkimusinstituutteja ja viranomaisia. Saksan energiaministeriö rahoittaa puolet projektin kuluista.