Autonvalmistajat ja autojen järjestelmätoimittajat kehittävät nyt kilvan ratkaisuja, joiden avulla auto osaisi ajaa täysin itsenäisesti ja sataprosenttisen turvallisesti. Mentor Graphicsin mukaan nykyjärjestelmillä tällainen ei onnistu.
Mentor, joka viime viikosta alkaen on ollut osa Siemens-konsernia, esitteli eilen täysin uuden alustan, jolla robottiauton massiivinen datankäsittelyn ongelma ratkaistaan. Se perustuu keskitettyyn arkkitehtuuriin, jossa eri komponenteilta ja järjestelmiltä tulevaa dataa prosessoidaan yhdessä moduulissa.
Tällä hetkellä trendi on siirtää laskentaa lähemmäksi alijärjestelmää. Esimerkiksi tutkajärjestelmä prosessoisi dataa valmiimmaksi ennen kuin auton tietokone tekisi sen perusteella tärkeitä ohjauspäätöksiä. Tällainen arkkitehtuuri tuottaa väistämättä viivettä datankäsittelyyn. Robottiautossa viive voi olla kohtalokas.
Mentorin DRS360-alusta yhdistää eri alijärjestelmät – kamerat, tutkat, lidar-tutkat ja ultraäänianturit – FPGA-pohjaiseen datafuusiomoduuliin nopealla väylällä. Moduulista prosessoitu data siirtyy järjestelmäpiirille ADAS-toimintojen ohjaamiseen ja edelleen mikroprosessorille, joka käskyttää erilaisia aktuaattoreita autossa.
Mentorin mukaan DRS360-alustalla voidaan toteuttaa robottiauton älykkyys alle sadan watin tehobudjetilla. Yhtiö ei vielä kerro tarkkoja lukemia, mutta sanoo, että Xilinxin Ultrascale-sarjan FPGA-piireihin perustuva alusta yltää niin lyhyisiin latensseihin, että robottiauton vaatimukset täyttyvät.
Mentor aikoo kehittää ohjelmistoja – esimerkiksi kuvantunnistusalgoritmeja – laitealustalleen yhdessä muiden yritysten kanssa. Järjestelmää tullaan testaamaan teillä jo 3-4 kuukauden kuluttua.