Ensi viikolla järjestetään Tampereen Alihankintamessut jo 27. kertaa. Tapahtuma on hakenut uutta, terävämpää ilmettä jo pitkään. Hyvä esimerkki tästä on nyt toista kertaa järjestettävä AlihankintaHEAT, joka tuo messujen kylkeen parinkymmenen startupin osastot ja oman ohjelmakokonaisuutensa.
- Viime vuonna AlihankintaHEAT sai hyvän startin ja nyt tiedostamme yhä kirkkaammin, että startupien ja teollisuusyritysten kohtaamisille on tarvetta. Startupeilla riittää intoa ja halua osoittaa, että heidän osaamistaan hyödyntämällä moni yritys voisi tehdä ketterämmin ja nopeammin onnistuneita digiloikkia ja muita harppauksia, kehuu Tampereen Messujen tapahtuma- ja viestintäpäällikkö Tanja Järvensivu.
AlihankintaHEATissa on 16 startupia ja 14 kumppania. Pääkumppani on Tekes ja haastekumppaneina Toyota Material Handling Finland Oy ja Gronlund Palvelut Oy, joiden haasteita osa startupeista pohti HeatCamp-innovaatioleirillä. Muut kumppanit ovat DIMECC, FiBAN, Nordea, Pirkanmaan Yrittäjät, PwC, Salomäki Oy, Smart Tampere -ekosysteemiohjelma / Tampereen kaupunki, Tampereen kauppakamari, Tampereen Messut Oy, Tampere Startup Hub ja Twinkle.
AlihankintaHEATissa startupien joukossa nähdään Citynomadi Oy, Dtream Oy, Eatech Oy, eeedo Oy, Innorent Production Oy, Lennahc / Aalto-yliopisto, Mattester Oy, Meluta Oy, Nopia Oy, Pinovuo Oy, Radientum Oy, Steamlane Oy, Trackinno Oy, Treon Oy, TreSolver Oy ja UnSeen Technologies Oy. Osa startupeista kokoontui jo elokuussa HeatCamp-innovaatioleirille pohtimaan ratkaisuja yritysten haasteisiin.
Alihankinnan haaste on joka toinen vuosi asettua lähekkäin Suomen Messujen Teknologia-tapahtuman kanssa. Teknologia17 järjestetään lokakuun alussa eli Suomessa järjestetään iso tekniikkatapahtuma viikon välein.
Kisaaminen Teknologia-messujen kanssa näkyy myös Alihankinnan ohjelmassa, johon on tuotu monia sanoja teemoja: robotiikka, automaatio, teollisuus 4.0.