Monin paikoin robottiautot ajavat jo normaalin liikenteen seassa, vaikka ne valtaavatkin tiet todennäköisesti varsin hitaasti. M2M-markkinoita seuraava tutkimuslaitos Berg Insight sanoo, että robottiauton ilmestyminen liikenteeseen aiheuttaa isoja muutoksia paitsi lainsäädännölle myös vakuutusyhtiöille.
Vuonna 2020 robottiautoja on globaalisti maanteillä vain 200 000. Vuoteen 2030 mennessä määrä kasvaa 71 miljoonaan. Arvio koskee luokkien 3 ja 4 robottiautoja, jotka eivät vielä ole täysin automaattisia.
SAE:n luokituksessa 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia. Ensi vuonna markkinoille tuleva Audi A8 on tiettävästi ensimmäinen 3-luokan robottiauto.
Berg Insight arvioi, että esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmän tuominen autoihin voisi oikeuttaa auton omistajan merkittäviin alennuksiin vakuutushinnoissa. Isompi haaste on edessä sitten, kun puhutaan 5-luoan täysin autonomisista autoista.
Mikä on esimerkiksi kuljettajan vastuu tilanteissa, joissa ajoneuvo huolehtii ajamisesta täysin itse? Eikö vastuu auton tekemistä virheistä tällöin kuulu autonvalmistajalle? Tai ADAS-ohjelmiston kehittäjälle, Berg Insight pohtii.