Internet on mullistanut komponenttien ostamisen. Suunnittelijat ja pienemmät yritykset menevät nyt verkkokauppoihin etsimään omiin projekteihinsa sopivia piirejä. – Tämä näkyy meidän nopeana kasvuna, sanoo verkkokaupastaan tunnetun Mouserin markkinoinnoista Euroopassa vastaava Graham Maggs.
Mouser tunnetaan Suomessakin jo melko hyvin. Yhtiön liikevaihto on Euroopassa tänä vuonna noin 380 miljoonaa dollaria, mistä 1,8 prosenttia tulee Suomesta. Tänä vuonna se tarkoittaa jo lähes seitsemää miljoonaa dollaria. Tällä myynnillä sijoitutaan selvästi kymmenen suurimman jakelijan joukkoon.
Maggs on tyytyväinen myynnin kehitykseen Suomessa. Suomessa on paljon uusia yrityksiä, ja näiden suunnittelijat ovat Mouserin tähtäimessä. – Emme edes tavoittele suurten volyymien valmistajia. Euroopassa on paljon suunnittelijoita, jotka haluamme tavoittaa.
Mouserilla on käytännössä kaikille markkinoille lokalisoitu verkkokauppa, jonka tilastot olisivat hyviä kenen tahansa myyjän mielestä. Kävijöitä on 370 tuhatta päivässä, ja eri tuotteita katsotaan 25 miljoona kertaa päivässä. 86 prosenttia Mouserin asiakkaista ostaa komponenttinsa saitin kautta.
- Joka päivä meille tulee globaalisti 949 uutta asiakasta. Euroopassa uusia tilejä perustetaan 220 joka päivä, Maggs kehuu.
Kehitys on vain nopeutunut tänä vuonna, kun monista komponenteista on ollut pulaa. – Nyt myös suuret sopimusvalmistajat ovat ostaneet komponentteja meiltä, kun normaalit toimituslinjat ovat hidastuneet, Maggs kertoo.
Komponentin ostaminen verkkokaupasta eroaa normaalista verkko-ostamisesta, jossa tiedetään tarkkaan, mitä halutaan ja haetaan juuri se tuote. – Suunnittelija käy sivustolla keskimäärin 12 kertaa ennen kuin tekee ostopäätöksen. Kuusi prosenttia ostajista käy katsomassa yli 50 kertaa, mikä tuote sopii juuri omaan projektiin.