Viime vuonna myytiin 262,5 miljoonaa PC-tietokonetta. Markkinat kutistuivat edellisvuodesta 2,8 prosenttia, mutta huolestuttavampaa valmistajien kannalta on se, ettei PC enää kiinnosta kuluttajia laitteena.
Tämä käy selvästi ilmi tutkimuslaitos Gartnerin luvuista. Yhdysvalloissa kuluttajien ostovoima oli joulusesonkina hyvässä kunnossa, mutta pukinkonttiin ei päätynyt PC-koneita. Sen sijaan sinne päätyi uusia älypuhelimia, älykkäitä kaiuttimia ja kodin digitaalisia apureita.
Loka-joulukuussa USA:ssa myytiinkin enää 15,2 miljoonaa PC-konetta. Määrä on kahdeksan prosenttia pienempi kuin edellisvuonna. Ainoa myyntimääräänsä kasvattanut valmistaja oli Gartnerin mukaan HP.
HP nousi viime vuonna suurimmaksi PC-valmistajaksi ohi Lenovon. Yhtiö myi 55,2 miljoonaa mikroa, mikä tarkoitti 21 prosentin markkinaosuutta. Lenovo jäi 20,8 prosenttiin.
Dell kasvatti myyntiään hitusen, ja markkinaosuutensa 15,2 prosenttiin. Applen Macbook-myynti kasvoi 19,3 miljoonaan laitteeseen ja samalla sen markkinaosuus kasvoi Asusin ohi.
Gartner ei kuitenkaan vielä julista, että PC katoaa kodeista kokonaan. Siitä on kuitenkin tulossa aiempaa erikoistuneempi laite, jolla tehdään tarkkaan määriteltyjä tehtäviä. Ostajat alkavat katsoa laatua ja toiminnallisuutta halvan hinnan sijaan. Tämä nostaa pidemmällä aikavälillä laitteiden keskihintoja ja parantaa valmistajien katetta. Myytävien laitteiden määrä ei tule kuitenkaan kasvamaan.