Sähköalan standardointijärjestö Sesko ry:n sähköautojen lataussuosituksesta on julkaistu uusi, päivitetty versio. Uusi lataussuositus on luettavissa ja vapaasti levitettävissä järjestön verkkosivuilla sekä tulostusta varten pdf-versiona.
Edellinen suositus oli vuodelta 2014, jota oli päivitetty hieman kesällä 2016. Uudessa suosituksessa on panostettu erityisesti luettavuuteen tavallisten kuluttajien ja taloyhtiöpäättäjien näkökulmasta sekä tyypillisten väärien huhujen alasampumiseen. Tällaisia vääriä huhuja ovat esimerkiksi ”Sesko ei hyväksy sukopistorasiasta lataamista” (kyllä hyväksyy, vaikka kiinteä latauslaite on suositeltavin) tai että teollisuuspistorasioista ladattaessa tulisi noudattaa 6 tunnin aikarajoitusta (ei tarvitse).
Lataussuosituksen pääkohderyhmää ovat taloyhtiöpäättäjät, sähköasentajat ja sähköauton omistajat tai sellaisen hankkimista suunnittelevat.
Uudessa suosituksessa on ohjeistukset niin turvalliseen lataamiseen kotitalouspistorasiasta kuin varsinaisen latausverkon suunnitteluun esimerkiksi taloyhtiötä varten. Ote on pidetty kansantajuisena ja varsinaisia sähkösuunnittelijoita varten on julkaistu ST-kortti numero 51.90 Sähköauton lataaminen ja latauspisteiden toteutus, joka sekin on päivitetty keväällä 2018 vastaamaan syksyllä 2017 uudistunutta pienjännitestandardia.
Lataussuosituksen ovat laatineet sähköalan ja sähköautoalan asiantuntijat Seskon sähköautojen ja latausjärjestelmien komiteassa. Myös tavallisten sähköautoilijoiden mielipidettä ja kokemuksia on kuultu.
Lataussuositus on ammattilaisten laatima suositus, ei laki eikä lain nojalla noudatettava standardi.
Vesa Linja-aho, lehtori, Metropolia-ammattikorkeakoulu