Akku koostuu karkeasti ottaen positiivisesta ja negatiivisesta elektrodista sekä elektrolyytistä. Mitä nopeammin ionit saadaan siirtymään negatiivisesta elektrodista positiiviseen, sitä nopeammin akku latautuu. Englantilaistutkijat työstävät akkua, joka latautuisi merkittävästi nykyakkuja nopeammin.
Yleensä akkuja parannellaan niin, että yritetään kehittää pienempiä partikkeleita. Logiikka toimii niin, että kun ionien pitää kulkea lyhyempi matka, prosessi nopeutuu. Ns. nanopartikkeleihin perustuvissa akuissa on kuitenkin monenlaisia ongelmia.
Cambridgen yliopiston tutkijat etsivät sen sijaan uusia materiaaleja, joilla akkuja voitaisiin parantaa. Tällaiseksi on löytynyt niobium-volframi-oksidi. Se eroaa monista muista kiderakenteista niin, että oksidien välillä on happipilarit. Rakenteen ansiosta ionit voivat virrata vapaasti ja lisäksi rakenne on kestävä.
Kun ionit voivat verrata nopeammin - niobium-volframi -oksidin tapauksessa useita kertaluokkia nopeammin – akun voisi tuntien sijaan ladata minuuteissa. Lisäksi akku ei vanhenisi nykyisten akkujen tapaan, eikä rakenne muutu, mikä nykyakuissa aiheuttaa kapasiteetin heikkenemistä.
Tämän hetken litiumioniakuissa negatiiviset elektrodit on yleensä valmistettu grafiitista. Sen energiatiheys on korkea, mutta akun lataaminen nopeasti tuottaa ennen pitkää rakenteeseen piikkejä eli dendriittejä, jotka voivat aiheuttaa jopa vaarallisia oikosulkuja.
Niobium-volframi -oksideja on myös helppo valmistaa. Tutkimus voisi näin johtaa edullisempiin akkuihin, joita voidaan ladata selvästi nykyakkuja nopeammin. Tämä voisi ratkaista esimerkiksi sähköautojen suurimmat haasteet tällä hetkellä.