Nvidian odotettu uusi GPU-arkkitehtuuri on nimeltään Turing. Pääjohtaja Jensen Huangin mukaan kyse on suurimmasta edistysaskeleesta tietokonegrafiikassa sitten CUDA-arkkitehtuurin esittelemisen vuonna 2006.
Jensen Huang esitteli Turingin Siggraph-messuilla Vancouverissa. Kyse on ensimmäisestä grafiikkaprosessorien arkkitehtuurista, jossa ns. säteenjäljitys eli RTX-tekniikka (ray tracing) on reaaliaikatoiminto. Käytännössä Turing-piirit siis piirtävät fotorealistista kuvaa ruudulle reaaliajassa.
Ensimmäiset Turing-piirit ovat the Nvidia Quadro RTX 8000, Quadro RTX 6000 ja Quadro RTX 5000. Työasemiin uudet grafiikkaprosessorit ehtineävt vielä tämän vuoden loppuun mennessä.
Turing-arkkitehtuuri on Huangin mukaan työstetty yli 10 tuhatta miestyövuotta. Uutta siinä ovat reaaliaikaytimet, joilla säteenjäljitystä tuotetaan sekä Tensor-ytimet, jotka on tarkoitettu tekoälyalgoritmien prosessointiin. Nämä yhdessä tuottavat RTX-pohjaisen fotorealismin näytölle reaaliajassa.
Nopeuttaakseen uusia toimintoja hyödyntävien sovellusten kehittämistä Nvidia päätti samalla tuoda MDL-kehitysalustansa (Material definiotn Languahe) avoimena koodina.
Turing-piireillä on dedikoidut RT-prosesorit, jotka laskevat valon ja äänen kulkua 3D-ympäristössä. Edelliseen eli Pascal-sukupolven grafiikkaprosessoreihin verrattuna realistisen valojen ja varjojen kuvan laskenta on nyt 25 kertaa tehokkaampaa. Esimerkiksi elokuvaefektien viimeistely onnistuu Turing-piireillä 30 kertaa CPU-prosessoreita nopeammin.
Turing-piirien Tensor-ytimet tuovat puolestaan jopa 500 biljoonan Tensor-operaation suorituskyvyn sekunnissa. Tämä nopeuttaa AI-pohjaisia toimintoja grafiikassa, kuten resoluution skaalausta, merkittävästi.
Halvalla tulevia Turing-grafiikkakortteja ei saa. Edullisin Quadro RTX 5000 -kortti tulee maksamaan 5000 dollaria, tehokkain RTX 8000 tasan 10000 dollaria.