Electronica – Suomessa puhutaan nyt dieselin hinnasta, mutta autoilun tulevaisuus on ilman muuta hybridi- ja lopulta täyssähköautoissa. Electronica-messuilla ON Semiconductor esittelee Mercedeksen ensi kauden e-formula-autoa, joka on erinomainen kehitysalusta tuleville henkilöautoille.
ON Semin suunnitteluratkaisuista vastaavan David Priscakin mukaan yhtiö on muuttunut tehokomponenttien toimittajasta järjestelmätoimittajaksi. Tätä kehitystä myös sopimus Mercedes EQ Formula E -tallin kanssa osoittaa.
Lokakuusta 2019 lähtien sähköformuloissa astuu voimaan uusi sääntö, jonka mukaan kullakin kuljettajalla on käytössä vain yksi auto ja yksi akku. Tämä asettaa selvästi enemmän vaatimuksia autojen tehonhallinnalle ja erilaisille energiankeruujärjestelmille.
- E-formulassa tapahtuu ajon aikana massiivisia tehonsiirtoja, kun autoa ensin kiihdytetään ja sitten jarruttaessa energiaa kerätään talteen. Lisäksi kilpa-auto on rankka ympäristö, joka asettaa tehoelektroniikan kovaan testiin, Proscak korosti.
ON Semin uusi fokus järjestelmien toimittajana näkyy yrityksen osastolla laajemminkin. Tehonsyöttöön erilaisissa sovelluksissa on tarjolla referenssisuunnitteluja. Priscakin mukaan jotkut asiakkaat haluaisivat viedä referenssin sellaisenaan tuotantoon, mutta tähän On Semi ei suostu.
- Emme ole laitevalmistaja. Referenssikortteja ei ole sertifioitu eikä testattu tuotantoon. On asiakkaan tehtävä optimoida laitteiden tehonkäyttö sovelluksen vaatimalla tavalla.
On ON Semillä esillä täysiin uuttakin. BLE-kisaan eli vähävirtaiseen Bluetoothiin yhtiö esittelee ensimmäisiä mesh-verkkotopologiaa tukevia radioitaan. Mesh tuli osaksi Bluetooth 5 -standardia jo viime vuonna, mutta yrityksiltä protokollaan hiomineen meshiä tukemaan on vienyt aikaa. Nyt näitä piirejä näkyy Electronicassa enemmänkin.