Elisan AI Co-Creation -kilpailun voittaja ratkottiin tänään Slush-tapahtumassa. Kolmen finalistin joukosta voittoon nousi Lifemote, joka palkittiin 50 000 euron pääpalkinnolla. Lifemote kehitti järjestelmän, joka ennustaa kodin WiFi-yhteyksien häiriötilanteet jo ennen kuin niistä syntyy todellista ongelmaa asiakkaalle.
Uudistetussa Elisa AI Co-Creation Challengessa joukkueet kehittivät yhdessä Elisan kanssa datasta liiketoimintaa. Tekoälyä hyödyntäen tiimit ratkoivat ongelmia Elisan eri liiketoiminta-alueilla, aina viihteestä teolliseen IoT:iin ja asiakaspalveluun. Joukkueiden kehittämät tekoälytuotteet saivat runsaasti kiitosta käytännönläheisyydestään.
Lifemoten voittajaratkaisun edistyksellisyys piilee siinä, että se ei pelkästään ennakoi tulevia häiriöitä, vaan pystyy myös kartoittamaan ne asiakkaat, joihin häiriö eniten vaikuttaa. Näin palveluntuottaja pystyy varmistamaan tarvittavat resurssit asiakkaiden avustamiseen ja parhaimmassa tapauksessa ehtii ratkomaan häiriötilanteen ennen kuin se kehittyy näkyväksi ongelmaksi.
- Olemme innoissamme yhteistyöstä Elisan kanssa. AI Co-Creation Challengen kautta pääsimme tutustumaan useisiin tärkeisiin sidosryhmiin, joille voimme tuottaa arvoa tulevaisuudessa. Projektin nopeus ja avoimuus tekivät erityisesti vaikutuksen. Uskomme, että Elisa on ideaalinen kumppani tekoälyjärjestelmämme pilotointiin, kertoo Lifemoten Eren Soyak.
Tänään Slushissa käydyssä finaalissa voitosta taistelivat myös tietokonenäköä urheiluvideoilla hyödyntänyt Signality sekä asiakaskokemusta tunnepäiväkirjan keinoin kehittänyt Nitor. Tuomareina finaalissa toimivat Suomen tekoälykeskus FCAI:n Giulio Jacucci, Maki.VC:n Pirkka Palomäki sekä Elisan Liisa Puurunen.
- Lifemoten tekoälytuote osoittautui arvokkaaksi välineeksi asiakaspalvelun kehittämisessä ja ansaitsi näin 50 000 euron päävoiton. Tuote tarjoaa uudenlaista näkyvyyttä kuluttajan WiFi-yhteyden ongelmiin ja pystyy myös ennustamaan, keneen häiriö vaikuttaisi eniten. Tätä kautta asiakaskokemusta voidaan proaktiivisesti parantaa, toteaa Liisa Puurunen.
Tänä vuonna joukkueita valmensivat Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston sekä VTT:n perustama Suomen tekoälykeskus FCAI ja Dain Studios. Kilpailun tavoitteena oli luoda tekoälyä hyödyntäviä, yleistajuisia tuotteita, jotka vastaavat palveluntuottajien tai kuluttajien arkisiin ongelmiin. Tähtäimessä oli kehittää markkinoille valmis tuote kilpailun loppuun mennessä.