Äskettäin julkaistussa tutkimuksessa Caltechin, Jet Propulsion Laboratoryn, sekä Honda Research Instituten ja Berkeley Labin tutkijat ovat kehittäneet uuden tavan tehdä ladattavia akkuja. Tekniikka perustuu fluoridiin eli negatiivisesti varautuneeseen muotoon fluorista.
- Fluoridiakut voivat antaa tehoa jopa kahdeksan kertaa pidempään kuin nykyään käytössä olevat akut. Sen kanssa on kuitenkin haastavaa toimia. Fluoridi on niin syövyttävää ja reaktiivista, kertoo Robert Grubbs, Caltechin kemian professori ja vuoden 2005 kemian Nobel-palkittu.
1970-luvulla tutkijat yrittivät luoda ladattavia fluoridiakkuja kiinteillä komponenteilla. Kiinteät akut toimivat vain korkeissa lämpötiloissa, mikä tekee niistä epäkäytännöllistä jokapäiväiseen käyttöön.
Uudessa tutkimuksessa löydettiin tapa toteuttaa fluoridiakku nestemäisten komponenttien avulla. Nestemäiset paristot toimivat helposti huoneenlämmössä.
Avain fluoridiparistojen toimimiseen löytyi elektrolyyttisnesteestä, jota kutsutaan bis- (2,2,2-trifluorietyyli) eetteriksi tai BTFE:ksi. Tämä liuotin auttaa pitämään fluoridi-ionin vakaana niin, että se voi siirtää elektroneja edestakaisin akussa.
Veijo Hänninen
Nanobittejä 13.12.2018






















