Toyota on joutunut takaisinkutsumaan peräti yli 2,4 miljoonaa Prius-hybridiä autojen ohjelmistovirheen takia. On selvää, että autoille kaivataan standardia tapaa tehdä ohjelmistopäivityksiä ilmateitse. Nyt eSync Alliance on esitellyt omat OTA-määrityksensä.
Toyotan bugissa ei ollut kyse mistään harmittomasta viasta. Sen takia auton moottori saattoi yhtäkkiä sammua kovassakin vauhdissa. Lisäksi Toyota on joutunut kutsumaan Priuksia softapäivityksiin kahteen muuhun otteeseen viimeisen viiden vuoden aikana. On selvää, että Ota-päivitys olisi järkevä ratkaisu tähän.
eSync-standardi määrittelee yhteensopivuuden eSync-alustan kanssa, kaksisuuntaisen OTA-linkin ohjelmistojen päivitykseen ja ohjelmiston ja järjestelmien diagnostiikkaan.
eSync-allianssiin kuuluvat Alpine, Excelforce, HELLA, Molex ja ZF. Allianssin tavoitteena on rakentaa tietoturvallinen OTA-päivitysmalli, jota voidaan hyödyntää eri valmistajien ajoneuvoissa. Standardin 1.0-version valmistuminen antaa nyt komponenttivalmistajille mahdollisuuden kehittää standardin mukaisia tuotteita. OTA-päivitys vaatii tietenkin palvelimen ja päätelaitteen/agentin määrittelyn, jotta tietoliikenne näiden välillä onnistuu.
Jotta auton OTA-päivitys vastaisi nykypäivän haasteita, sen pitää tavoittaa kaikki modernin ajoneuvon anturit ja ECY-yksiköt. Kaikkien komponenttien päivittäminen käsin tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi ja vie liikaa aikaa.
eSync Alliance muistuttaa, että pelkästään vuonna 2016 autojen takaisinkutsut ohjelmistovikojen takia Yhdysvalloissa maksoivat valmistajille kolme miljardia dollaria.