ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

Ajoneuvojärjestelmä helposti CAN-ohjaimilla

Tietoja
Julkaistu: 18.04.2019
Luotu: 18.04.2019
Viimeksi päivitetty: 18.04.2019
  • Devices
  • Embedded

CAN-väylää ja suoritinytimestä riippumattomia oheislaitteita hyödyntävät 8-bittiset mikro-ohjaimet tarjoavat suunnittelijoille helppokäyttöiset välineet suorituskykyisten ajoneuvojärjestelmien rakentamiseen. Piireille on saatavissa myös kattava valikoima monipuolisia kehitystyökaluja.

Artikkelin kirjoittaja Edwin Romero toimii Microchipin 8-bittisten mikro-ohjainten tuotemarkkinointipäällikkönä.

Autoteollisuudelle 1980-luvun puolivälissä kehitetty CAN-protokolla (Controller Area Network) suunniteltiin vähentämään ajoneuvojen johdotusten monimutkaisuutta (painoa, määrää ja hintaa) tiedonsiirron sovelluksissa, jotka yhä useammin kytkeytyvät toisiinsa.

CAN-protokollan tarjoamat edut on hyväksytty ja otettu käyttöön monilla muillakin markkinoilla kuten tehdasautomaatiossa ja lääketieteen sovelluksissa. Nykyään toimitetaan vuosittain erilaisiin järjestelmiin jo reilusti yli miljardi CAN-solmua. Vastaavasti toimitetaan vuosittain yli miljardi 8-bittistä mikro-ohjainta (MCU). Vaikka näissä lukemissa on tällä hetkellä vain jonkin verran päällekkäisyyttä, se tulee merkittävästi kasvamaan tulevaisuudessa.

CAN täyttää autoalan toiveet

Perinteinen CAN-tietoliikenne on tapahtumapohjaista, jolloin mikro-ohjaimet ja sovelluskohtaiset IC-piirit (ASIC) kommunikoivat suoraan keskenään sovelluksissa, joissa ei ole isäntäkonetta mukana. Puolijohdevalmistajien integrointityö on lisännyt merkittävästi CAN-järjestelmän kustannustehokkuutta ja yhteensopivuutta monien muiden ajoneuvojärjestelmien kanssa.

Vuosituhannen vaihteesta lähtien 8-bittiset mikro-ohjaimet ovat myös sisältäneet valmiudet CAN-protokollan soveltamiseen. Vuonna 2015 esitelty mikro-ohjainten suunnittelun uusi lähestymistapa puolestaan hyödyntää ohjainytimestä riippumattomia CIP-oheislaitteita (Core Independent Peripheral), joiden avulla uudet 8-bittiset mikro-ohjaimet voivat ottaa huomioon lukuisia CAN-sovellusten järjestelmätason näkökohtia.

Kustannustehokkuuden lisäksi CAN-järjestelmän etuja ovat

  • Kestävyys
  • Luotettava datansiirto
  • Melko yksinkertainen toteutus

Kuten hyvin tiedetään, 8-bittisillä mikro-ohjaimilla on nämä samat edut kustannustehokkuuden lisäksi. Niinpä CAN-ominaisuuksilla varustettu 8-bittinen MCU-piiri on luonteva yhdistelmä monenlaistenajoneuvoihin suunniteltujen datansiirtojärjestelmien vaatimusten täyttämiseksi.

Vuosien mittaan CAN-protokolla on osoittautunut kykeneväksi täyttämään monenlaisten ohjausjärjestelmien asettamat vaatimukset. Ajoneuvoihin tarkoitetut datansiirtoverkot ovat jatkuvasti saaneet uusia ominaisuuksia. Näitä ovat esimerkiksi ajallisesti liipaistut, vikasietoiset ja yhden johtimen väylätoteutukset sekä joustavan datanopeuden järjestelmät (CAN FD). Tästä syystä CAN-määrityksiä on vastaavasti laajennettu. Taulukkoon 1 on koottu CAN-varianttien ominaisuuksia, joita on vuosien varrella lisätty protokollaan sen ensijulkaisun jälkeen yli 30 vuotta sitten.

Taulukko 1. CAN-protokollaan vuosien varrella lisättyjä ominaisuuksia erilaisiin autoteollisuuden tarpeisiin.

Autoteollisuuden suunnittelijat ovat aiemmin käyttäneet paikallisverkon anturien ja toimilaitteiden yhdistämiseen LIN-protokollaa (Local Inteconnect Network) kustannusten vähentämiseksi. Yksijohtiminen LIN vaatii kuitenkin isäntä-renki-tyyppisenä verkkona muutoksia sekä CAN-laitteiston että -ohjelmiston puolella.

Joissakin uusimmissa CAN-ajoneuvosovelluksissa on mukana pääsynvalvonta, akun lataus- ja hallintatoimintoja sekä diagnostiikkalaitteita. Nämä ynnä muut ajoneuvojen asettamat vaatimukset puoltavat 8-bittisen CAN-mikro-ohjaimen käyttöä. Tämä koskee erityisesti niitä toimintoja, jotka tarvitsevat datan siirtämistä toisista CAN-ohjausjärjestelmistä. Kuvasta 1 nähdään, kuinka helposti 8-bittinen MCU-CAN-solmu voidaan liittää tavanomaiseen CAN-väylään.

Kuva 1. Erilaiset CAN-toteutukset voivat toimia CAN-väylän rinnalla ja lisätä väylän joustavuutta. (1) highspeed -mode on optio.

Edullinen ratkaisu CAN-CIP-ohjaimilla

CAN-väylään kytkeytyminen on suunniteltavan järjestelmän vähimmäisominaisuus ja kaikki lisälaitteet, jotka erityisesti käsittelevät muita järjestelmävaatimuksia, yksinkertaistavat suunnittelijan tehtävää. Nämä järjestelmätehtävät voivat sisältää yhden tai kahden parametrin mittaamista ohjaustarkoituksiin, moottorin pyörittämiseksi, solenoidin aktivoimiseksi tai jonkin muun toiminnon suorittamiseksi.

Ytimestä riippumaton CIP-lähestymistapa voi vähentää ohjelmiston monimutkaisuutta ja tarjota lyhyempiä vasteaikoja alhaisemmilla kellotaajuuksilla, kun tehonkulutusta halutaan vähentää. Microchipin PIC18 K83 -perheen CIP-oheislaitteet kattavat seuraavat järjestelmäkategoriat:

  • Älykkäät analogiaosat (mukaan lukien anturiliitännät)
  • Aaltomuotojen hallinta
  • Ajoitus- ja mittaus
  • Logiikka- ja matematiikka
  • Tietoturva ja valvonta
  • Tietoliikenne
  • Tehonsäästö ja järjestelmän joustavuus

Näihin kategorioihin kuuluvat erityiset oheislaitteet:

  • CRC-tarkistus (Cyclic Redundancy Check), jossa mukana muistinskannaus, jotta haihtumattoman muistin eheys voidaan varmistaa
  • Suora muistihaku (DMA), jonka avulla datansiirto muistin ja oheislaitteiden välillä hoidetaan ilman keskusyksikköä
  • WWDT-ajastin (Windowed Watchdog Timer), jolla voidaan liipaista järjestelmän nollaukset
  • ADC2-muunnin (Analog-to-Digital Converter with Computation) analogisten signaalien analysoinnin automatisoimiseksi järjestelmän reaaliaikaista vastetta varten
  • CWG-generaattori (Complementary Waveform Generator) moottorinohjauksen energiatehokasta synkronikytkentää varten
  • Mikro-ohjaimeen integroitu CAN-ohjain on CAN 2.0B -protokollan lisäksi täysin yhteensopiva aiempien CAN-versioiden (CAN 1.2 ja CAN 2.0A) kanssa. Sen ominaisuuksia ovat muun muassa MAP (Memory Access Partition), joka tukee käynnistyslataus- ja tietosuojaohjelmien suunnittelua. DIA (Device Information Area) puolestaan tarjoaa erillisen muistitilan tehtaalla ohjelmoiduille ID-tunnuksille ja oheislaitteiden kalibrointiarvoille.

Koska tiedonsiirto on ensisijainen tavoite CAN-solmuille, 8-bittiset mikro-ohjaimet parantavat sarjamuotoisen tietoliikenteen käyttömahdollisuuksia. Mukana on esimerkiksi UART, joka tukee asynkronisia ja LIN-protokollia kuten myös suuremmilla taajuuksilla itsenäisesti toimivia I2C- ja SPI-sarjaliitäntöjä. Taulukkoon 2 on koottu PIC18 K83 -ohjainperheen sisältämien CIP-oheislaitteiden ominaisuuksia järjestelmien erityisvaatimusten täyttämiseksi.

Taulukko 2. PIC18 K83 -perheen tarjoamat ohjainytimestä riippumattomat oheislaitteet (CIP) täyttävät suuren joukon järjestelmävaatimuksia.

Näiden sirulle integroitujen rakenteiden ansiosta - joita ei aiemmin osattu edes ajatella sijoitettavaksi 8-bittisiin mikro-ohjaimiin - nykyiset MCU-piirit voivat toimia aivan eri tavoin kuin monet suunnittelijat ovat odottaneet. Näin uudet ohjainpiirit voivat tarjota valtavasti enemmän ominaisuuksia kuin runsaat kymmenen vuotta sitten kehitetyt mikro-ohjaimet.

8-bittisen mikro-ohjaimen ohjelmointi on yksinkertaista ja helppoa, ja CAN-CIP-pohjalta vieläkin helpompaa. Koska yhdistelmä tarjoaa riittävän suoritustehon etenkin etäsolmuille, nämä 8-bittiset mikro-ohjaimet tarjoavat mainion vaihtoehdon 16-bittisille MCU-piireille, jotka ovat kalliimpia ja vaikeampia ohjelmoida. CIP-oheislaitteiden ansiosta tarjolla on jopa enemmän prosessointitehoa, minkä vuoksi valittavissa on entistä enemmän 8-bittisiä MCU-vaihtoehtoja.

Monipuolisesti konfiguroitavat sirulle integroidut moduulit kykenevät käsittelemään toistuvia sulautettuja toimintoja aiempaa tehokkaammin ja deterministisemmin. Itse asiassa, jos mikro-ohjain ajautuu silmukkatilaan, CAN-protokollan deterministisen luonteen ansiosta CIP-oheislaite voi edelleen jatkaa toimintaansa ohjainytimestä piittaamatta.

Uusimpien 8-bittisten CAN-CIP-mikro-ohjaimien ja LIN-protokollan avulla suunnittelijat pääsevät käsiksi aiempaa suurempaan joustavuuteen ja CAN-LIN-tiedonsiirron toteuttamisen vaihtoehtoihin. Itse asiassa jotkin tyypilliset 8-bittiset MCU-LIN-sovellukset ovat nyt potentiaalisia CAN-sovelluksia.

Jos moduulin tulee esimerkiksi olla tietoinen jostain muusta verkon datasta kuten ajoneuvon nopeudesta, CAN voi olla parempi valinta tai ainakin vaihtoehto LIN-protokollalle. Tämä voi olla käyttökelpoista esimerkiksi tuulilasinpyyhkimien ohjauksessa, kun pyyhkimien nopeutta halutaan säätää ajonopeuden mukaan käyttämättä CAN-LIN-yhdyskäytävää. Lisäksi järjestelmätason CIP-oheislaitteet voivat tehdä ylimääräisen ASIC-piirin käyttämisen tarpeettomaksi.

Samanlaisia CIP-tyyppisiä aaltomuotogeneraattori- ja PWM-oheislaitteita on käytetty jo vuosia monivärisin ledein toteutetuissa melko monimutkaisissa ajoneuvon sisustusvaloissa. Niissä ohjaimet liitettiin LIN-väylään, koska mikro-ohjaimissa ei tuolloin vielä ollut CAN-väylää. Tämä toiminnallisuus liitettynä kustannustehokkaaseen 8-bittiseen CAN-mikro-ohjaimeen voi tarjota joustavan ja yksinkertaisen vaihtoehdon suunnittelun lähestymistapaan.

Vaikka suurin osa markkinoilla olevista 8-bittisistä mikro-ohjaimista luottaa ohjainytimeen oheistoimintojen suorittamisessa, tarjolla on useita muita järjestelmän suunnitteluratkaisuja, jotka voidaan toteuttaa CIP-oheislaittein rasittamatta juurikaan ohjaimen CPU-lohkoa. Näitä ovat esimerkiksi erilaisten anturien suurta tarkkuutta vaativat liitännät, teholedien ohjaimet ja suhteellisen monimutkaiset moottorinohjausratkaisut.

Jotta voitaisiin määrittää, mitkä näistä ratkaisuista ja muista mahdollisuuksista soveltuvat tietylle verkkotyypille, käytettävissä on useita erilaisia kehitystyökaluja. Esimerkiksi MPLAB Code Configurator (MCC) on ilmainen ohjelmistoliitännäinen, joka tarjoaa graafisen käyttöliittymän sovelluksiin liittyvien oheislaitteiden ja toimintojen määrittämiseen. Tämän työkalun avulla järjestelmien suunnittelijat voivat helposti konfiguroida sirulle integroituja oheislaitteita sen sijaan, että joutuisivat kirjoittamaan ja validoimaan koko ohjelmistorutiinin tiettyä tehtävää varten.

Suunnitteluasenteeksi ’CAN-Do’

Ajoneuvo- ja teollisuusjärjestelmien suunnittelijoilla on varmasti useita vaihtoehtoja väyläarkkitehtuuriksi. Järjestelmän asettamien erityisvaatimusten käsittelemiseen tarvittavilla lisätoiminnoilla varustettu mikro-ohjain tekee kuitenkin CAN-väylästä erinomaisen vaihtoehdon erityisesti silloin, kun kohdeverkossa tarvitaan anturein tapahtuvia mittauksia ja ohjaustoimintoja. CIP-oheislaitteiden avulla 8-bittinen MCU-CAN-piiriperhe mahdollistaa CAN-väylän laajennukset aiempaa edullisemmin verkon kustannuskriittisiin solmuihin.

Uudet 8-bittiset CAN-CIP-mikro-ohjaimet soveltuvat jatkuvasti kehittyviin ajoneuvojen verkkosovelluksiin, jotka vaativat joustavaa, kustannustehokasta, yksinkertaista ja luotettavaa tiedonsiirtoa. Lisäksi ne tarjoavat entistä enemmän suorituskykyä ja järjestelmätukea käyttöoikeuksien valvontaan ja akunlatauksen sekä diagnostiikkalaitteiden hallintaan.

Lisätietoja

PIC18 K83 -tuoteperhe: http://www.microchip.com/promo/pic18f-k83
Kehitystyökalu MPLAB Code Configurator (MCC): http://www.microchip.com/mplab/mplab-code-configurator

MORE NEWS

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin
  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet