CRM-ohjelmistoja kehittävä Salesforce on yksi tekoälyn hyödyntämisen pioneereja. Yhtiö kutsuu tekoälypalvelujaan nimellä Einstein ja nyt niiden käyttöönotto on tehty entistä helpommaksi. Käytännössä se vaatii vain yhden koodirivin kirjoittamiseen tai muutaman hiiren klikkauksen.
Jatkossa Salesforcen tekoälyn hyödyntäminen onnistuu hyvin ilman koodauksen tai tietokantojen syvällistä tuntemusta. Einstein-alustaan sisältyy koko joukko koneoppimiskykyjä – kuvantunnistusta, aikomuksien tunnista ja vastaavia. Aiemmin niiden hyödyntäminen on vaatinut mallin asettamista, mallin opettamista tai datatieteilijän taitoja.
Uuden Lightning Web Component -toiminnon avulla nämä palvelut voidaan ottaa käyttöön muutamalla klikkauksella. Uusiin, helposti käyttöön otettaviin palveluihin kuuluu esimerkiksi Einsteinin käännöstyökalun, jonka avulla käyttäjä voi luoda automaattisia käännöksiä mistä tahansa Salesforce-alustaan saapuvasta informaatiosta. Esimerkiksi asiakaspalveluun tuleva kysely voidaan suoraan kääntää sille kielelle, jota aihepiirin paras asiantuntija osaa.
Einsteinin konenäkö osaa lukea sekä analysoida kuvia ja dokumentteja ja purkaa tekstin asiantuntijan käyttöön. Tekoälyllä varustettu konenäkö voi napata esimerkiksi valokuvasta tekstin ja siirtää tai vaikka kääntää sen toivottuun Salesforce-dokumenttiin.
Suuren datamäärän analysointi ja ennusteiden rakentaminen on jo pitkään ollut yksi käytetyimmistä Einstein-tekoälyn sovelluksista. Nyt Salesforcen tekoälyn voi sulauttaa suoraan muihin ohjelmistoihin: esimerkiksi yritys voi yhdistää CRM:n asiakastiedot ERP-järjestelmän tilausinformaatioon ja luoda tekoälyennusteita suoraan ERP:iin.
Tekoälyn käytön lisääntyessä koneoppimisen päätelmien luotettavuus on noussut tärkeäksi puheenaiheeksi. Jotta tekoälyyn voi luottaa, tulee asiantuntijoiden voida nähdä “konepellin alle”, miten tekoälyn päätelmä on syntynyt. Jos algoritmeja voidaan tarkkailla, varmistetaan, että tulokset ovat kestävällä pohjalla.
Vastatakseen näihin tarpeisiin Salesforce on juuri uudistanut tekoälyään. Jatkossa Einstein-tekoäly kertoo, mitkä tekijät ovat johtaneet sen tekemään johtopäätökseen. Yritys voi halutessaan tarkastella algoritmia ja varmistaa, että se vastaa yrityksen eettistä koodistoa.
Salesforce tekoäly voi auttaa myös vääristymien (bias) ehkäisyssä. Mikäli esimerkiksi valitun postinumeron alueella asuu sosioekonomisesti painottunut ihmisjoukko, varoittaa tekoäly tästä potentiaalisesta vinoumasta.