Varjo tunnetaan maailman tarkimmista virtuaalilaseista. Nyt Varjo on saanut XR-1-lasinsa oikeaan käyttöön, kun Volvo Cars käyttää laseja suunnittelemaan tulevien automalliensa turvatoimintoja.
Volvo ja Varjo ovat kehittäneet maailman ensimmäisen yhdistetyn todellisuuden sovelluksen, jolla voi arvioida autojen prototyyppejä, muotoilua ja aktiivisia turvallisuustekniikoita.
Volvo ja Varjo mahdollistavat ensimmäistä kertaa oikealla autolla ajamisen yhdistetyn todellisuuden laseja käyttämällä. Tekniikka tuo kehitystyöhön virtuaalisia elementtejä tai kokonaisia toimintoja, jotka tuntuvat todellisilta sekä kuljettajasta että auton antureista. Yksikään toinen autonvalmistaja ei ole aikaisemmin pystynyt samaan.
Varjo XR-1 -lasit tarjoavat fotorealistisen yhdistetyn tai virtuaalitodellisuuden muita saatavilla olevia ratkaisuja suuremmalla tarkkuudella. XR-1 voi merkittävästi vähentää kehitystyöhön kuluvaa aikaa luomalla uusia mahdollisuuksia arvioida ominaisuuksia ja toimintoja lähes välittömästi.
Edeltäjäänsä verrattuna XR-1 lisää laseihin korkeatarkkuuskamerat mahdollistaen näin yhdistetyn todellisuuden. Tämän ansiosta Volvon suunnittelijat ja insinöörit voivat ”ajaa” tulevia autoja ja arvioida niiden ominaisuuksia simulaatioympäristössä jo vuosia ennen kuin autot ovat valmiita. Näin yhtiö voi kehittää maanteiden turvallisimpia autoja ja mahdollisimman hienostuneita käyttäjäkokemuksia.
- Yhdistettyä todellisuutta käyttämällä voimme alkaa arvioida muotoiluja ja tekniikoita, kun suunnitelmat ovat vasta piirustuspöydällä. Tavallisen uusien tuotteiden ja ajatusten arvioinnin sijaan voimme testata konsepteja maantiellä välittömästi. Tämä lähestymistapa tarjoaa merkittäviä kustannussäästöjä tunnistamalla prioriteetit ja poistamalla pullonkaulat huomattavasti varhaisemmassa vaiheessa suunnittelu- ja kehitystyötä, kertoo Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green.
XR-1 antaa Volvon insinööreille myös mahdollisuuden kehittää ja arvioida aktiivisia turvallisuusratkaisuja tavallista helpommin. Käytännössä suunnittelijat voivat testata, miten auton järjestelmät käyttäytyvät esimerkiksi törmäyksessä vaikkapa hirveen.
XR-1:n erittäin tarkan silmänseurantatekniikan avulla on helppo arvioida, kuinka kuljettajat käyttävät uusia toimintoja ja kohtaavatko he häiriötekijöitä. Tällainen teknologiapohjainen lähestymistapa häiriötasojen mittaamiseen varmistaa, että Volvo voi kehittää uusia toimintoja, jotka eivät häiritse kuljettajan keskittymistä ajamiseen.
Varjo XR-1 -laseja ja Volvon käyttämää teknologiaa esiteltiin Augmented Reality World Expo -messuilla Piilaakson Santa Clarassa. Teknologialle ja sen käytölle on haettu patenttia.