Elokuun alussa perustettiin uusi FiRa-konsortio edistämään ultralaajakaistaisen UWB-tekniikan käyttöönottoa eri sovellusalueilla. Nyt Volkswagen ja NXP Semiconductors ovat demonneet tekniikan mahdollisuuksia. Sen avulla voidaan esimerkiksi tehokkaasti estää autovarkaudet.
Volkswagen ja NXP ovat rakentaneet Arteon-malliin pohjautuvan konseptiauton, jossa FiRa-käyttöä demotaan. Linkin avulla voidaan esimerkiksi automaattisesti aktivoida trailerin liitäntä vetokoukkuun, tunnistaa matkustajien määrä korin sisällä ja automatisoida pysäköintiä.
Nimi FiRa tulee sanoista Fine Ranging eli tarkka paikannus tai sijoitus. Tekniikka käyttää lyhyitä, 2 nanosekunnin pulsseja 6-9 gigahertsin alueella ja laskee signaalin takaisinheijastumisen perusteella suuntaa ja etäisyyttä, eli paikkaa.
Yksi mielenkiintoinen demo Arteon-konseptiautossa liittyy varkauksien estämiseen. Jos auto tietää tarkkaan, missä avaimesi on ja linkki on suojattu ja salattu erittäin vakaasti, autonavaimen langatonta signaalia on mahdotonta siepata. Käytännössä avaimen kloonaaminen ei onnistu.
Konseptiautoon asennettu kaikkiaan seitsemän UWB-tagia, joita käytetään eri tavoin. Yhdessä demossa auto osaa avata oven valmiiksi, jos avainten haltija kävelee autolle tietyllä tavalla. Auto voidaan kouluttaa tunnistamaan kävelytapa tai reitti ja avaamaan ovet valmiiksi.
Volkswagenin mukaan tekniikka ei ole jäämässä demoksi. FiRa-tekniikan käyttö autonvarkauksien estämiseen on tulossa joihinkin uusiin Vokkareihin jo tämän vuoden aikana.