Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
OnePlussan Nord-sarja on ollut yhtiön myyntihitti ensimmäisestä versiosta lähtien. Nyt yhtiö on esitellyt Nord 3 -puhelimen ja vaikka aiemmatkin Nordit ovat olleet hinta-laatusuhteeltaan hyviä, uusi kolmonen on hyvin lähellä napakymppiä.
Generatiivisen tekoälyn kuten ChatGPT:n pitäisi estää vaarallisten tai laittomien vastausten ja ohjeiden antaminen käyttäjille. Tietoturvayhtiö Check Pointin tutkijat ovat kuitenkin todenneet, ettei suojaus toimi kovin hyvin. ChatGPT esimerkiksi antoi tutkijoille laittomia huumereseptejä, vaikka aiemmin GPT-4-moottori esti sen.
MikroElektronika eli MIKROE on monen kehittäjän suosiossa, sillä se tarjoaa edullisia standardipohjaisia laitteisto- ja ohjelmistotuotteita. Nyt yhtiön uusin Click-lisäkortti tuo laitteisiin datan lähetyksen infrapunalinkin avulla.
Teslan sähköautoilleen kehittämän Magic Dock -liittimen nimi vaihtui viime marraskuussa NACS-liittimeksi (North American Charging Standard) ja samalla suljettu liitin avattiin muiden valmistajien käyttöön. Tämän jälkeen moni valmistaja on ryhtynyt tukemaan tekniikkaa, uusimpana suomalainen sähkömoottoripyörien valmistaja Verge.
Nordic Semiconductor on julkistanut nPM1300-tehonhallintapiiirin, joka tuo erittäin pitkälle intergroidun virranhallinnan akkukäyttöisiin laitteisiin. Sirulle on integroitu kaksi tehokasta buck-muunnista, kaksi LDO-jännitemuunninta ja akkulatauspiiri.
IEEE on saanut valmiiksi Ethernet-standardin, joka tuo jopa 50 gigabitin optiset yhteydet ajoneuvoihin. Standardi on nimeltään IEEE 802.3cz-2023 ja sen fyysinen osa tukee nopeuksia 2,5 Gb/s, 5 Gb/s, 10 Gb/s, 25 Gb/s ja enimmillään 50 gigabitin sekunnissa.
Juuri mikään tekniikassa ei ole puhuttanut ihmisiä viime syksystä lähtien niin paljon kuin generatiivinen tekoäly ja erityisesti OpenAI:n julkistama ChatGPT-botti. Kaikille kehitys ei ole tullut yllätyksenä. Kuten VMwaren Euroopan teknologiajohtaja Joe Baguleylle.
AMD on PC-prosessorien lisäksi maailman suurin FPGA-pohjaisten järjestelmäpiirien kehittäjä. Xilinxin perintöä jatkaen yhtiö on nyt esitellyt maailman suurimman FPGA-pohjaisen järjestelmäpiirin. Versal Premium VP102 -piiri kaksinkertaistaa käytössä olevien logiikkasolujen määrän 18,5 miljoonaan.
Arduino on yksi suosituimpia kehittäjien korttitietokoneita ja Uno yksi sen myydyimpiä malleja. Tähän asti valtaosa Arduino-korteista on perustunut 8-bittiseen mikro-ohjaimeen, mutta nyt Unosta on esitelty 32-bittinen R4 WiFi -versio.
Suomessa ei toistaiseksi ole käytössä kaupallisia millimetrialueen 5G-verkkoja, vaikka kaikille kolmelle operaattorille taajuudet onkin jo myönnetty. Nyt Nokia on demonnut, että sen AirScale-radioilla voidaan ns. mmWave-aalloilla ulottaa yli 2 gigabitin linkki lähes 11 kilometrin päähän.
Nokia on esitellyt AirScale-tuoteperheeseen uusia ReefShark-piireihin perustuvia kantataajuuskortteja. Lisäksi yhtiö tuo operaattoreille verkonhallinnan ohjelmistot, joilla voidaan optimoida mobiiliverkkojen energiankulutusta tekoälyn avulla.
DECT NR+ on markkinoiden ensimmäinen globaali ratkaisu, joka täyttää 5G-verkkojen lupaukset massiivisista IoT-verkoista. Tekniikka perustuu tamperelaisen Wirepassin kehittämään tekniikkaan. Nyt Nordic Semiconductor on esitellyt kännykkäverkkojen IoT-järjestelmäpiirin, joka tukee myös DECT NR+ -toteutuksia.
Euroopan unioni hyväksyi vastikään uuden akkudirektiivin, jota ainakin älypuhelinten valmistajat ovat lukeneet suurennoslasin kanssa. Direktiivi nimittäin näyttää vaativan, että kuluttajan pitää pystyä helposti vaihtamaan laitteensa akku itse.
Kiinan tiedeakatemian eli CAS:n fysiikan instituutin tutkijat ovat tehneet uuden ennätyksen litiumakkujen energiatiheydessä. Uusi lukema kirjataan 711 wattituntia kiloa kohti. Tämä on kolminkertainen tiheys tämän hetken sähköautojen kuten Teslan akuston lukemiin verrattuna.
Kolme tekijää on otettava huomioon, jos haluat tuottaa enemmän liiketoiminta-arvoa testitiimisi kautta: tiedot, järjestelmät ja prosessit. Yritykset, jotka ymmärtävät nämä kolme tekijää oikein, voivat saavuttaa suuria voittoja ei vain validointitestiryhmissään, vaan myös alku- ja loppupään toiminnoissa, koska suunnitelmat toistetaan nopeammin ja toimitetaan tuotantoon massatuotantoa nopeammin.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä