Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Nokian on julkistanut vuosittaisen raporttinsa Yhdysvaltain arvopaperiviranomaisille ja tuttuun tapaan 20-F-raportti pitää sisällään mielenkiintoisia uutisia. Raportista selviää esimerkiksi, että Nokia on luopumassa osasta omaa tuotantoaan. Muutokset ovat merkittäviä.
Kehittäjien suosima Arduino-kortti on saanut valikoimaansa toivotun lisäyksen, kun Mega-koon kortilla on tuotu kaksiytiminen prosessori. Tämän ansiosta samalla kortilla voidaan ajaa kahta Arduino-ohjelmaa samanaikaisesti tai Arduino- ja MicropyThon-koodia rinnan.
Suomalainen 240 kehittäjän tekoälyä Silo AI avaa toimiston Vancouveriin. Toimitusjohtaja Peter Sarlinin (kuvassa) mukaan Vancouverin loistava sijainti mahdollistaa pääsyn laajemmille markkinoille Pohjois-Amerikassa. - Vancouverin toimisto on tärkeä askel Silo AI:lle osana laajempaa Pohjois-Amerikan kasvusuunnitelmaa, Sarlin perustelee.
Älykkäät hilaohjaimet tuovat paljon etuja tehoelektroniikan suunnitteluun. Uudet UL-sertifioidut ohjaimet integroivat kaikki piiriosat, joita tarvitaan tehopiirien DESAT-vianilmaisuun ja Miller-lukitukseen. Ohjaimet skaalautuvat sekä perinteisiin IGBT- ja pii-MOSFET-kytkentöihin että huippunopeisiin SiC MOSFET -sovelluksiin.
Berkeleyn yliopistossa kehitetty avoin RISC-V-prosessoriarkkitehtuuri on saavuttanut nopeasti suosiota erityisesti sulautetuissa sovelluksissa. Arkkitehtuurin joustavuus ja avoimuus näkyvät siinä, että se taipuu yhä monipuolisimpiin sovelluksiin. Nyt vuorossa on jo autojen kriittiset turvallisuusprosessit.
Saksalainen komponenttien jakelija Rutronik ilmoittaa tuoneensa Intelin odotetun ARC-grafiikkakortin ensimmäisen version myyntiin. A750-kortti on tarkoitettu pelaajille ja graaisen alan ammattilaisten käyttöön.
Älykkäät puettavat laitteet ja IoT-laitteet ovat tulossa yhä suositummiksi erilaisissa sovelluksissa. Kun vaikkapa älysormukseen lisätään NFC-ominaisuudet, niitä voidaan käyttää maksamiseen kaupoissa tai pääsyyn joukkoliikenteeseen ja ovien avaamiseen toimistorakennuksiin.
SAE-luokituksessa tason 4 ja 5 autonomiset ajoneuvot ovat jo sellaisia, joissa ei tarvita ihmiskuskia. Tämä automaatio edellyttää kuitenkin melkoisesti laskentakykyä. Massachusetts Institute of Technologyn tutkijat ovat arvioineet, että lopulta robottiautot kuluttavat yhtä paljon sähköä kuin maailman datakeskukset.
Viime vuonna lähes 18 prosenttia uusista henkilöautoista kulki sähköllä, joten autokantamme sähköistyy, vaikkakin hitaasti. Muuttaako sähköauto tottumuksiamme, kun ajokilometreistä tulee selvästi halvempia. POP Vakuutuksen tilastojen mukaan muuttaa.
Sähkönkäyttäjille on tarjolla uusi mobiilisovellus, joka sähkön hintojen, kulutustietojen ja kustannusten sekä laskujen raportoinnin lisäksi ohjaa sähköauton latauksen automaattisesti halvimpiin aikoihin. Nordic Green Energy -sähköyhtiön lanseeraama uusi sovellus tarjoaa yhtiön asiakkaille todella monipuoliset mahdollisuudet sähkönkulutuksen tarkkailemiseen ja säästämiseen.
Renesasilla on saatu idea viedä IoT-laitteen kehitys pilveen ja erityisesti leikata aikaa ohjelmiston suunnittelusta. Tuloksena on Quick-Connect Studio -työkalu, jolla IoT-proton kehitys onnistuu parhaimmillaan muutamassa minuutissa.
C-tyypin USB on jo käytännössä kaikkien pienten laitteiden de facto -latausväylä, mutta tehotason kasvaessa siitä tulee myös suurempaa tehoa vaativien laitteiden latausväylä. Kehitystä kuvaa hyvin STMicroelectronicsin uusille latauspiireilleen saama sertifiointi.
Global Certification Forum eli GCF ilmoitti lisänneensä laitteiden sertifiointiohjelmaansa tuen 5G NR Reduced Capability -tekniikalle, joka tunnetaan myös nimellä 5G NR-Light tai 5G RedCap. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jo ensi vuonna markkinoille tulee pieniä laitteita, joista löytyy 5G-yhteys.
Pari vuotta sitten Nokia oli suurissa vaikeuksissa kannattavuutensa kanssa. Yksi suurimmista syistä tähän oli epäonnistuminen Intelin kanssa energiatehokkaiden tukiasemaprosessorien kehityksessä. Nokia joutui turvautumaan FPGA-piireihin, mikä söi kannattavuutta. Nyt nämä ajat alkavat olla takanapäin.
Yksi merkittävimpiä tapoja lisätä mobiiliyhteyden kapasiteettia on yhdistää useita kantoaaltoja samaan linkkiin. Tätä kutsutaan nimellä carrier aggregation. Barcelonassa Nokia onnistui yhdessä Qualcommin ja T-Mobilen kanssa yhdistämään ensimmäistä kertaa viisi kantoaaltoa samaan linkkiin alle 6 gigahertsissä.
Kun verkkojen välisten yhdyskäytävien toteuttamisessa ollaan siirtymässä enenevässä määrin yhdessä tapahtuvaan reunalaskennan ja tekoälyn hyödyntämiseen, yksi järjestelmäkomponentti tahtoo jäädä turhan vähälle huomiolle: ihmisen ja koneen välisen rajapinnan toteuttava laite. Näin voi käydä esimerkiksi käytettäessä laitekehikkoja tai tietokonekoteloita järjestelmäarkkitehtuuriin kuuluvien edge-solmujen tekoälytoimintojen sijoituspaikkoina, kirjoittaa Advantech artikkelissaan.
Milloin taantuma loppuu? Milloin markkinat piristyvät? ETN puhui Mouser Electronicsin EMEA-alueen markkinoinnin johtajan, Graham Maggsin kanssa. Maggsin mietteet löytyvät pian ilmestyvästä ETNdigi-erikoislehdestä.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä