Energian varastointijärjestelmän akuston hyötysuhteen, turvallisuuden ja kestävyyden parantaminen on ensiarvoisen tärkeää verkkoon kytketyn IoT-infrastruktuurin yhteyksien toteuttamisessa. Näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää useiden huolellisesti valittujen laitteisto- ja ohjelmistokomponenttien, kuten I/O-yhdyskäytävien, edge-protokollayhdyskäytävien, edge-tietokoneiden ja ohjelmistojen integrointia toisiinsa.
Euroopan komissio ehdotti eilen joukon sääntöjä ja toimenpiteitä, joilla pyritään viemään Eurooppa johtoasemaan luotettavan tekoälyn alalla. Tarkoituksena on maailman ensimmäisen tekoälylainsäädännön avulla taataan ihmisten ja yritysten turvallisuus ja perusoikeudet myös tekoälyä käytettäessä.
Teksasin Austinissa päämajaansa pitävä Silicon Labs kertoo myyvänsä verkkolaitteiden ja ajoneuvojen piiritoimintansa Skyworks Solutionsille. Yhtiö keskittyy täysillä IoT-markkinaan. 2,75 miljardin dollarin kaupassa katoaa samalla 40 prosenttia liikevaihdosta.
PC-suorittimissa kellotaajuuskisa on jo vähän hiipunut, mutta grafiikkakorteilla gigahertseistä kisataan edelleen. Nyt saksalainen ylikellottaja on kiihdyttänyt AMD:n Radeon RX 6900 XT -kortin 3,2 gigahertsin nopeuteen. Lukemaa pidetään GPU-piirien ennätyksenä.
Tuhannet ja tuhannet kehittävät työstävät Linux-ytimeen jatkuvasti parannuksia ja korjauksia. Nyt avoimen koodin guruihin kuuluva Greg Kroah-Hartman, joka on yksi ytimen pääylläpitäjistä, on kieltänyt Minnesotan yliopistoa enää toimittamasta lisäyksiään koodikantaan.
Pikaviestisovellus Telegram on kasvattanut käyttäjämääränsä yli 500 miljoonaan. Sovelluksen edut ovat tietoturvayhtiö Check Pointin tutkijoiden mukaan huomanneet myös hakkerit. Sovellusta nimittäin käytetään komento- ja hallintajärjestelmänä haittaohjelmien etälevittämiseen organisaatioihin.
Autoalan tutkimusjärjestö JATO Dynamics on laatinut vankan raportin eurooppalaisen henkilöautoliikenteen päästöistä. Tulokset näyttävät kumoavan myytin Suomen saastuttavasta autokannasta. Suomi kuuluu JATOn vertailussa lähes parhaaseen A-ryhmään.
Aalto-yliopiston tutkijat ovat osoittaneet, että älypuhelimen akun elektrodit ovat uusiokäytössä lähes uutta vastaavia. Seuraavaksi tutkitaan sähköautojen akkujen osien kierrätettävyyttä. Tällä voitaisiin säästää merkittävästi kallisarvoisia raaka-aineita sekä energiaa.
Sähkömoottorin jarrutus esimerkiksi hisseissä, nostureissa tai kuljetinhihnoilla tuottaa energiaa, joka yleensä hukkaantuu lämpönä. Schneider Electric on kehittänyt taajuusmuuttajien lisälaitteen, jonka avulla jarrutusenergia voidaan kerätä talteen ja syöttää takaisin sähköverkkoon. Ratkaisu on erinomainen esimerkki kestävän kehityksen tekniikasta. Uudella ATVRegen-yksiköllä päästään parhaaseen mahdolliseen suorituskykyyn pienellä energiankulutuksella, mikä johtaa pienempiin kokonaiskustannuksiin kuin perinteiset jarruvastusjärjestelmät.
Dish on pitkään toiminut amerikkalainen satelliittioperaattori, josta tuli USA:n neljänneksi suurin mobiilioperaattori, kun se osti T-Mobilen ja Sprintin prepaid-toiminnan kaksi vuotta sitten. Nyt yhtiö on kertonut, että se siirtyy 5G-aikaan Amazonin tuella.
Itsenäisesti liikkuvan dronen tai muun robotin on havainnoitava ympäristöään ja tulkittava havaintojaan tauotta. Tämä vaatii nykyteknologioilla enemmän energiaa kuin kevyen laitteen akut voivat tarjota. Siksi VTT kumppaneineen kehittää näköaistia jäljitellen nopeaa, turvallista ja energiatehokasta konenäköjärjestelmää.
Aina ei käytössä ole oskilloskooppia, mutta silti olisi tarve tehdä mittauksia ja aaltomuotoanalyysejä. Tektronixin ratkaisu ongelmaan on TekScope-ohjelmisto, jolla analysointi onnistuu PC:llä missä tahansa. Ohjelmiston käyttöliittymä on sama kuin uusissa 4-, 5- ja 6-sarjan Tektronix-skoopeissa.
Avoin RISC-V-arkkitehtuuri on noussut uhkaamaan Arm-piirejä monissa sulautetuissa sovelluksissa. Nyt japanilainen Renesas rysäyttää kunnolla. Se aikoo kehittää RISC-V-pohjaisia piirejä autoelektroniikkaan.
Tietotekniikasta raportoiva AddictiveTips.com on kerännyt yhteen tilaston, jossa verrataan eurooppalaisten laajakaistastaan maksamaa hintaa suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin. Suomi kuuluu listan tasaiseen kärkipäähään: meillä netti on suhteellisen halpa.
Tehtaissa käytetään laajasti ilman kuljettajaa toimivia kuljetinjärjestelmiä eli vihivaunuja, mutta tehdashallin ulkopuolella niin ei vielä tehdä. Nyt tämä on muuttumassa. Saksalainen BASF kehittää vihivaunua, joka kulkisi turvallisesti SICK:n turvalaserskannerin avulla.
Kiinalaisoperaattorit olivat helmikuun lopulla ottaneet käyttöön jo 792 000 5G-tukiasemaa, kertovat maan lehdet. Tämä kuvaa hyvin maan 5G-markkinoiden kokoa. Esimerkiksi Suomessa Telialla on 5G-peiton kokonaan valmistuessa alle 10 000 tukiasemaa.
Olipa kyse sitten ajoneuvon viihdejärjestelmät, puettavat laitteet, älykäs koti tai älykkäät tehdassovellukset, niiden kaikkien on oltava skaalautuvia käyttökokemusten ja toimintojen varmistamiseksi. Tämä edellyttää suorituskykyisempiä ja energiatehokkaampia ohjaimia, mikä nähdään usein rajoituksiksi käytettävälle muistille. Nyt rajoitukset voidaan ylittää uuden tekniikan ansiosta.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.