Teknologia19 – Oululaisen TactoTekin toimitusjohtaja Jussi Harvela esitteli eilen tulevan BMW:n uutta puupintaista paneelia istuimen kyljessä. Kun käden vie paneelin lähelle, se tunnistaa tämän ja näkyviin ilmestyy paneeliin integroituja IMSE-säätimiä. On tultu aika kauaksi siitä, kun auton ikkunoita veivattiin auki kampikahvoilla. - Tällä hetkellä elektroniikka on piirilevyjä muoviboksissa. Tämä on sata vuotta vanha paradigma, joka rajoittaa suunnittelijoiden mahdollisuuksia luoda helppokäyttäisiä ja miellyttäviä laitteita, Harvela sanoi.
TactoTekin kehittämä IMSE-tekniikka eli muoviin ruiskuvalettu rakenteellinen elektroniikka on nyt, vuosien kehityksen ja asiakashankinnan jälkeen lyömässä itseään toden teolla läpi. Parin vuoden päästä ilmestyvät markkinoilla ensimmäiset autot, joissa on TactoTekin kehittämiä IMSE-osia.
Autoteollisuus toimii aivan eri syklillä kuin nopealiikkeinen kulutuselektroniikka. – Ala toimii lähes raamatullisesti: ensi kestää seitsemän vuotta, että pääsee suunnitteluihin sisään, sen jälkeen on edessä seitsemän hyvä vuotta, Harvela tiivisti.
IMSE-komponentti on sisänsä idealtaan yksinkertainen. Ensin printataan piirilevy muovikalvolle, ladotaan sen päälle komponentit johtavalla liimalla, luodaan osan 3D-muoto ja upotetaan paketti ruiskuvaletun muovin sisään. – Näin saadaan hermeettisesti suljettu älykäs laite, Harvela sanoi.
IMSE on tarkoitettu suuren volyymin tuotantoon. Integroitavat komponentit ovat standarditavaraa ja valmistuslaitteet ovat aivan tavallisia tuotantolaitteita. TactoTekin alkuperäinen idea oli ryhtyä jonkinlaiseksi sopimusvalmistajaksi, ”IMSE-osien Elcoteqiksi”, kuten Harvela sen ilmaisi. Nyt toimivaksi bisnesmalliksi on löytynyt IMSE-tekniikan lisensoiminen ja järjestelmävalmistajien opettaminen sekä osien suunnitteluun että niiden valmistamiseen.
Pari viikkoa sitten TactoTek demosi IMSE-volyymivalmistusta K 2019 -messuilla Düsseldorfissa. Tulos puhuu puolestaan, sillä valmistettujen osien saanto oli 97 prosenttia. – Tämä tarkoittaa, että kokoonpano voidaan poistaa valmistuksesta, Harvela kiteytti.
IMSE-osilla on monia etuja. Autojen paneeleissa osat ovat muutaman millin paksuisia, kun normaalisti paneelit ovat tyypillisesti 4-5-senttisiä. IMSE-osa painaa usein vain neljäsosan perinteisen paneelin painosta. Ja yksi ainoa IMSE-osa voi korvata useita kymmeniä osia, jotka pitää koota yhteen käsin.
Autoteollisuus tuo tällä hetkellä 75 prosenttia TactoTekin tuloista, mutta IMSE-tekniikka voisi hyvin tulla myös kulutuselektroniikkaan. Ainakin jääkaapin tai hellan ohjaus ja ulkonäkö paranisivat, kun sata vuotta vanhat nappulat korvattaisiin IMSE-liukusäätimillä.