Viikonloppuna järjestettiin Otaniemessä Euroopan johtava hackathon-koodaustapahtuma jo viidettä kertaa. 1500 koodaria rakensi yhteen 350 uutta projektia, joista parhaaksi valittiin lasten kyberturvallisuutta edistävä sovellus. Sovellus mahdollistaa tarinallistamalla lapsille oman salasanansa luonnin ja muistamisen.
Aalto-yliopiston tiloissa järjestetty Junction 2019 huipentui sunnuntaina voittajien valintaan. Tapahtumaan otti osaa ennätysmäärä koodareita. 1500 osallistujan joukossa oli edustettuna 88 kansalaisuutta, 1000 osallistujaa matkusti tapahtumaan ulkomailta, ja noin viidennes osallistujista oli naisia. Osallistujista 85 prosenttia oli myös kiinnostunut rekrytointomahdollisuuksista tapahtuman partneriyrityksiin.
Junctionin toimitusjohtaja Iiro Nurmen tänä vuonna nähtiin paljon vastuulliseen teknologiaan liittyviä projekteja. - Yritykset haluavat nähdä ratkaisuja merkityksellisiin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin, ja niitä myös osallistujat haluavat rakentaa - esimerkiksi haasteet ympäristöystävällisyyden parissa keräsivät ennätysmäärän osallistujia.
Tapahtuman pääpalkinnon voittaneen tiimin muodostivat latvialaiset Ronalds Sovas ja Reinis Skorovs sekä ukrainalaistaustainen Yevhenii Kalashnyk ja intialaistaustainen Tulika Ganoo, joista kumpikin asuu ja opiskelee Suomessa. Tiimi päätti työskennellä yhdessä viikonlopun ajan kiinnostuttuaan Ericssonin asettamasta haasteesta, jossa osallistujilta haettiin innovaatioita lasten kyberturvallisuuden edistämiseen.
- Näimme haasteessa mielenkiintoisen kohteen käyttää monipuolista osaamistamme. Tietoturvapuolen teknologia on todella monimutkaista, mutta samaan aikaan sovelluksen käytön täytyy olla niin helppoa, että lapsi, joka ei osaa vielä kirjoittaa, pystyy hyödyntämään sovellusta. Projekti vaati tiimiltämme kovatasoista osaamista kyberturvallisuuden alalta, mutta myös erinomaisia taitoja visuaalisen suunnittelun ja käytettävyyden osalta, kertoo Ronalds Sovas.
Sovelluksessa käyttäjä luo tarinan valitsemalla mieluisia vaihtoehtoja kuvien joukosta: esimerkiksi tarinan sankarin, mitä sankari syö, ja missä hän asuu. Tarina on tutkitusti helpompi muistaa kuin lista satunnaisia esineitä tai sanoja, ja lapsi voi kirjautua jatkossa salasanapalveluun valitsemalla tarinansa vaihtoehdot uudestaan. Taustalla olevan teknologian ansiosta sovelluksessa luotuja salasanoja on äärimmäisen vaikea ellei mahdotonta murtaa.
Junctionin vuosi huipentui viikonlopun hackathoniin, mutta vapaaehtoisvetoinen yhteisö jatkaa heti työskentelyä tulevien tapahtumien eteen. Ensi keväänä järjestetään useampi JunctionX hackathon ympäri maailmaa, joissa on mukana myös uusia kohdemaita, kuten Espanja.
- Suomessa jälleen järjestettävän Junction 2020 hackathonin päivämääriä on jo kaavailtu ensi vuoden lopulle, ja tämän vuoden kokemusten pohjalta lähdemme taas suunnittelemaan, miten teemme tapahtumasta ainutlaatuisen kokemuksen osallistujille, päättää Iiro Nurmi.