Kuluttaja-lehti on selvittänyt, kuinka pitkään eri valmistajien älypuhelimiin on saatavana varaosia. Peukalosääntönä toimii se, että mitä suositumpi puhelinmalli on, sitä kauemmin siihen löytyy varaosia. Kalliin hintaluokan puhelimen pitäisi kestää käytössä vähintään neljä vuotta.
Kuluttajan mukaan huoltoliikkeet korjaavat jopa lähes kymmenen vuotta vanhoja älypuhelimia. Valmistajien lupaukset varaosien saatavuudesta ovat sen sijaan varovaisempia. Suosituimmista puhelinmerkeistä Apple tarjoaa ohjelmistopäivityksiä puhelimiinsa pisimpään.
Kuluttajariitalautakunnan tekemien päätösten perusteella ainakin kalliimman hintaluokan älypuhelimien pitäisi kestää käytössä vähintään neljä vuotta. Jos puhelin rikkoutuu ennen kuin sen oletettu kestoikä tulee täyteen, siihen pitäisi olla tarjolla varaosia eli se pitäisi pystyä korjaamaan. Myös ohjelmisto- ja tietoturvapäivityksiä pitäisi Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan olla saatavilla koko puhelimen oletetun kestoiän ajan.
Puhelin huoltoliikkeitä löytyy jo kaikkialta. Erillisten ketjujen lisäksi suurilla merkeillä on omat korjauskeskuksensa. Niissä puhelimensa voi usein korjauttaa nopeasti ja edullisestikin. Esimerkiksi Huaweilla on Suomessa kaksi Service centeriä ja OnePlus avasi omansa Helsinkin Kamppiin viime kesänä.
OnePlussan huoltopisteessä tehdään 600-700 pikahuoltoa kuukaudessa. Pikahuollossa laite korjataan kahdessa tunnissa. Käytännössä tämä vaatii sitä, että asiakas vie puhelimen itse huollettavaksi.
Kampin pisteessä korjataan kaikki malleja OnePlus 3:sta ylöspäin. Sitä vanhempiakin yksittäisiä malleja on näkynyt. Eniten korjaukseen ja huoltoon tulee OnePlus 6 -mallia siitä yksinkertaisesta syystä, että niitä on Suomessa selvästi eniten.
60-70 prosenttia OnePlus-korjauksista on takuun alaisia. 20-30 prosenttia vaatii softapäivityksen. Laitekorjauksista tyypillisen on näytön ja takakannen lisäksi esimerkiksi kameramoduulin vaihto. Laitteiden komponentteja ei käytännössä enää vaihdeta, vaan uudet osat ovat aina moduulitason ratkaisuja.